غذاهای محلی قزوین

غذاهای محلی قزوین

انتشار:

 

اغلب غذاهای سنتی استان قزوین در مناسبت های ویژه طبخ می گردند؛ برخی غذاهای معروف این استان همچون قیمه نثار و شیرین پلو در مهمانی های رسمی و عروسی ها و یا خوش قیمه با زرشک در مجالس عزا و قیمه آبدار در مراسم بازگشت زوار از زیارت پخته می شود.
دیماج برای روز پنجاه به در، خاگینه و رشته پلو با ماهی برای عید نوروز و سبزی پلو با ماهی دودی نیز برای شب چهارشنبه سوری و روز سیزده به در و کله پاچه برای افطار روز بیست و هفتم ماه رمضان و همینطور آش امام و یا شله فلمکار نیز برای روز بیست و هشتم صفر پخته می شود.
در ادامه تعدادی از بهترین و معروف ترین غذاهای استان قزوین را به همراه دستور پخت برای شما عزیزان آورده ایم.

قیمه نثار از غذاهای محلی قزوین

قیمه نثار از غذاهای مشهور و محلی استان قزوین می باشد که در آن از تکه های گوشت راسته گوسفندی یا گاوی، پیاز داغ، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال و زرشک استفاده می شود. بر خلاف اسم این غذای سنتی و محلی قزوین، هیچ شباهتی به خورش قیمه ندارد و در تهیه آن از لپه استفاده نمی شود و بیشتر شبیه به مرصع پلو و یا آجیل پلو است.
قیمه نثار در استان قزوین در مجالس عروسی، نذری روزهای عاشورا و تاسوعا و شب سال تحویل طبخ می شود. این غذا ضمن اینکه طعم لذیذی دارد، به جرات یکی از زیباترین غذاهای محلی ایران نیز می باشد. غذایی خوش رنگ و لعاب که با انواع خلال ها در کنار زرشک و زعفران، ترکیبی بسیار زیبا را در برابر چشمان به نمایش می گذارد.
مواد اولیه قیمه نثار قزوین
400 گرم گوشت  
برنج
دو عدد پیاز خرد شده
یک الی دو قاشق غذاخوری رب
خلال پوست پرتقال به میزان لازم
زرشک به میزان لازم
خلال پسته به میزان لازم
خلال بادام به میزان لازم
یک قاشق چایخوری هل
یک تکه چوب دارچین
چهار قاشق غذاخوری زعفران
سه قاشق غذاخوری گلاب
آبلیمو به میزان لازم

طرز تهیه قیمه نثار قزوینی

برای تهیه این غذای محلی خوشمزه از غذاهای محلی قزوین، ابتدا روغن را در داخل ماهیتابه بریزید و سپس پیاز را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ آن عوض شود. پس از چند دقیقه گوشت را به این ترکیب اضافه کنید و آن را با حرارت ملایم سرخ کنید.
حال زردچوبه و فلفل سیاه را نیز اضافه کنید و کمی آن را تفت دهید. سپس رب را نیز به آن اضافه کنید و حدود یک دقیقه تفت دهید و سپس دو پیمانه آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت ملایم بپزد. پس از پخت گوشت ها، نوبت اضافه کردن هل، گلاب، دارچین، نمک، آبلیمو و سه قاشق زعفران می باشد تا ترکیب کاملا جا بیافتد.
برای مواد رویی، ابتدا پوست نارنجی پرتقال را 5 بار با آب کاملا سرد بجوشانید و پس از جوش آمدن آب آن را خالی کنید تا تلخی آن از بین برود و در آخر نیز با کمی شکر آن را شیرین کنید. در داخل ماهیتابه خلال پرتقال، خلال بادام، خلال پسته و زرشک را با روغن کم تفت دهید.
پس از پخت خورشت قیمه نثار، گوشت آن نباید آب داشته باشد و باید اجازه دهید که آب آن کاملا کشیده شود. برنج از قبل خیس خورده را نیز به صورت کته و یا پلو درست کنید. در پایان مواد تفت داده شده و گوشت بر روی برنج قرار گرفته و سرو می شود.

نکات مهم برای تهیه قیمه نثار
در این غذا می توان به جای خلال پوست پرتقال از خلال پوست نارنج نیز استفاده کرد.
برای تزئین قیمه نثار می توانید از روشی که مطابق سلیقه تان است، استفاده کنید.
می توانید برای نرم تر شدن خلال بادام، آن ها را در داخل گلاب خیس کنید.

 تهیه قیمه نثار

شیرین پلو قزوینی از غذاهای محلی قزوین

شیرین پلو و یا نثارپلو، از لذیذترین غذاهای سنتی و محلی قزوین است که با مرغ و یا گوشت قرمز طبخ می شود. این غذای خوشمزه ترکیبی از برنج، خلال پرتقال شیرین شده، شربت قوام آمده، خلال بادام، خلال پسته، زعفران، زرشک، گلاب و کره می باشد.
مواد اولیه قیمه نثار قزوین
چهار پیمانه برنج
سه عدد پیاز بزرگ پوست کنده شده و خرد شده
600 گرم گوشت قیمه ای خرد شده
یک قاشق چایخوری زرد چوبه
یک قاشق چای خوری زعفران دم کرده غلیط
50 گرم زرشک
150 گرم خلال بادام
150 گرم خلال پسته
150 گرم خلال نارنج پوست گرفته
نمک و فلفل به اندازه لازم
یک پیمانه شیره قوام آمده
دو قاشق غذاخوری گلاب
کره
طرز تهیه شیرین پلو قزوین

ابتدا برنج را برای دو الی سه ساعت در کمی آب و نمک خیس کنید. سپس آب آن را خالی کنید و برنج را در یک قابلمه آبجوش بریزید. پس از نرم شدن مغز دانه های برنج، آن را آبکش کنید.
مقداری روغن را در یک تابه گود بریزید و آن را بر روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازهای خرد شده را در تابه بریزید و کمی تفت دهید تا کمی سبک شود. زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود.
تکه های گوشت را به پیاز سرخ شده اضافه کنید و آن ها را با یکدیگر تفت دهید تا تغییر رنگ بدهد و سپس فلفل و دیگر ادویه دلخواه خود را نیز به آن اضافه کنید. حدود دو پیمانه آب جوش به آن اضافه کنید و اجازه دهید بر روی حرارت ملایم گاز بپزد. پس از پخت کامل گوشت، نمک، نصف قاشق چایخوری زعفران را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا آب گوشت کاملا کشیده شود.
خلال بادام و پسته را از قبل بشویید و در گلاب خیس کنید. زرشک را به همراه خلال بادام و پسته تفت دهید. خلال های پرتقال و یا نارنج تلخی گرفته و شیرین شده را نیز همراه زعفران به ترکیب زرشک و خلال ها اضافه کنید و سپس آن را از روی حرارت بردارید. نصف مخلوط زرشک را به گوشت ها اضافه کنید و مابقی را برای تزئین کنار بگذارید.
پس از قرار دادن ته دیگ در انتهای قابلمه، برنج آبکش، مخلوط گوشت و زرشک را به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید تا مواد تمام شود. در نهایت یک پیمانه شهد نیز بر روی برنج بریزید و درب قابلمه را با دم کنی ببندید و اجازه دهید تا شیرین پلو دم بکشد. در نهایت نیز این پلوی خوشمزه را با کره آب کرده و تزئینی از زرشک و خلال ها سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه شیرین پلو قزوینی
می توانید در این غذا، مرغ را جایگزین گوشت کنید.
می توانید خلال ها را در شهد جوشانده و سپس به شیرین پلو اضافه کنید.

تهیه شیرین پلو قزوینی

بادمجان پلو قزوینی

بادمجان پلو در روستایی به نام برک در منطقه الموت قزوین طبخ می شود. این غذای خوشمزه در شیراز نیز به شیوه ای دیگر پخته می شود و طرفداران زیادی دارد. محلی های قزوین بادمجان پلو را با سبزی خوردن تازه و سالاد شیرازی به عنوان یک وعده اصلی در ناهار و یا شام سرو می کنند.
مواد اولیه مورد استفاده در این غذای سنتی و محلی قزوین، بادمجان، گوشت چرخ کرده و یا مرغ، پیاز، سیر، رب گوجه فرنگی، نمک، ادویه پلویی و زردچوبه می باشد.
مواد اولیه بادمجان پلو قزوین
برنج
بادمجان پوست کنده و حلقه شده
پیاز پوست کنده و نگینی خرد شده
سه حبه سیر پوست کنده و رنده شده
500 گرم گوشت چرخ ‌کرده
پنج عدد گوجه فرنگی پوست کنده و حلقه شده
دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
نصف پیمانه روغن
نمک و زرد چوبه به میزان لازم
ادویه پلویی میزان لازم

طرز تهیه بادمجان پلو قزوین

بادمجان ها را پوست کنده و حلقه حلقه کنید و بر روی آن ها نمک بپاشید و برای نیم ساعت زمان دهید تا تلخی و سیاهی آن ها گرفته شود و در عین سرخ کردن نیز روغن کمتری مصرف گردد. در نهایت بادمجان ها را شستشو داده و خوب خشک کنید. مقداری روغن را در داخل یک تابه بریزید و سپس آن را بر روی حرارت متوسط گاز قرار دهید و بادمجان ها را در آن خوب سرخ کنید.
برنج را از دو تا سه ساعت قبل در آب و کمی نمک خیس کنید. پس از خالی کردن آب آن را در داخل قابلمه آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت هفت الی ده دقیقه بر روی حرارت متوسط رو به زیاد گاز بجوشد تا مغز دانه های برنج نرم شود، سپس آن را آبکش کنید.
مقداری روغن را در داخل یک تابه تمیز بریزید و سپس آن را بر روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. پیازهای نگینی شده را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک شد. سپس به آن ادویه و پس از یک دقیقه نیز گوشت چرخ کرده و سیر رنده شده اضافه کنید و مواد را برای چند دقیقه دیگر نیز تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. رب گوجه فرنگی را نیز به ترکیب ایجاد شده اضافه کرده و تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود.
در پایان گوجه فرنگی حلقه شده، نمک و ادویه پلویی را در نیز به ترکیب گوشت اضافه کنید و تا تمام شدن آب گوشت، اجازه دهید بر روی شعله بماند. در پایان پس از قرار دادن ته دیگ مورد نظر در کف قابلمه، برنج، بادمجان های سرخ شده و مخلوط گوشت را به صورت لایه لایه در داخل قابلمه بریزید. پس از دم کشیدن برنج، آماده سرو است.

نکات مهم برای تهیه بادمجان پلو قزوینی
می توانید برنج را به صورت کته نیز درست کنید.
در این غذا می توان از زعفران دم کرده نیز بر روی برنج استفاده کرد.

 تهیه بادمجان پلو قزوینی

کله جوش قزوینی از غذاهای محلی قزوین

از دیگر غذاهای اصیل و محلی قزوین و ایران، کله جوش است. البته این غذای خوشمزه در شهرهای اصفهان، خراسان، یزد و دیگر مناطق کشور نیز به روش های مختلفی پخته می شود.
کله جوش با دیگر نام های کالا جوش، کل جوش، دوغ گرمه، قروتی، کال جوش و کشک جوش نیز شناخته می شود. مواد اولیه اصلی این غذا، کشک، گردو و نعنا می باشد اما در برخی مناطق به جای کشک از ماست نیز استفاده می گردد.
معمولا در کله جوش قزوینی از گوشت استفاده نمی شود و از بهترین و کاملترین غذاها برای گیاهخواران نیز به شمار می رود. در برخی شهرها همچون زنجان و تبریز از کوفته قلقلی گوشت چرخ کرده در طبخ کالجوش استفاده می شود. این غذا به همراه انواع نان داغ همچون سنگک و یا بربری به همراه مخلفاتی همچون سبزی خوردن و ترشی سرو می شود. این غذا یک غذای آبکی است و اصطلاحا در آن نان تیلیت می کنند. از کله جوش به عنوان یک میان وعده و یا حتی غذای مجلسی در مهمانی ها استفاده می شود.

مواد اولیه کله جوش قزوین
نصف پیمانه برنج
نصف پیمانه لپه
یک عدد پیاز متوسط پوست کنده و خرد شده
یک سوم پیمانه پودر گردو
کشک به میزان لازم
نمک به مقدار لازم
نعنا خشک به میزان لازم

طرز تهیه کله جوش قزوین

برنج و لپه را از چند ساعت قبل خیس کنید و سپس آب آن ها را خالی کرده و به همراه آب تازه بپزید. پیاز خرده شده را در روغن تفت دهید تا سرخ و طلایی شود. سپس نعناع را به آن اضافه کنید و برای یک دقیقه دیگر تفت دهید.
در ادامه برنج و لپه پخته شده، کشک، پودر گردو، نمک و در صورت نیاز کمی زردچوبه را نیز به آن اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا غذا کمی جا بیافتد. پس از آن می توانید کله جوش خوشمزه از غذاهای محلی قزوین را به همراه نان تازه و سبزی میل کنید.

طرز تهیه کله جوش قزوین

سخن آخر

در این مقاله با معروف ترین غذاهای محلی قزوین آشنا شدیم. غذاهای محلی این شهر طرفداران زیادی دارد و اگر شما نیز می خواهید به شهر قزوین سفر کنید، حتما آن ها را امتحان نمایید. اگر امکان سفر به قزوین نیز برایتان فراهم نیست، حتما خودتان آن ها را تهیه کرده و در کنار خانواده از خوردن آن ها لذت ببرید.