غذاهای محلی رشت + دستور پخت

غذاهای محلی رشت + دستور پخت

انتشار:

 

به تاریخچه هر شهری می توان با توجه به غذاهای محلی آن شهر پی برد؛ شهر رشت یکی از شهرهای استان گیلان می باشد که نام آن در سال 1394 به عنوان یکی از شهرهای خلاق در زمینه غذا در یونسکو به ثبت رسیده است. دلیل این موضوع نیز این است که غذاهای محلی رشت بسیار متنوع هستند به طوری که فرهنگ غذایی غنی و طعم و مزه بی نظیر غذاهای گیلانی و رشتی به گوش اغلب ایرانیان در تمامی نقاط کشور رسیده است.
شهر رشت با تکیه بر تاریخ و فرهنگ پرباری که دارد، در حفظ سنت های پیشینیان خود در تلاش است و سعی دارد غذاهای محلی و در عین حال بسیار خوشمزه خود را حفظ کند. به طور کلی غذاهایی که بومیان رشت به عنوان غذای محلی طبخ می کنند، بر پایه زرد چوبه، بادمجان، سیر، انار و سبزی های محلی می باشد.
امروزه شاهد این هستیم که مردم از سراسر کشور و حتی سراسر دنیا به رشت مسافرت می کنند تا علاوه بر دیدن جاذبه های دیدنی این شهر، غذاهای محلی رشت را نیز تست کنند. کمتر کسی است که به شهر رشت سفر کرده و غذاهای خوشمزه این شهر همچون کباب ترش و باقلاقاتوق را امتحان نکرده باشد. اگر شما هم می خواهید از معروف ترین غذای محلی رشت به همراه دستور پخت آن مطلع گردید، در ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با غذاهای محلی رشت

گیلان از استان های شمالی کشور با مرکزیت رشت می باشد. این استان از تنوع غذایی بسیار بالایی برخوردار است؛ به طوری که در این شهر تقریبا 220 نوع غذا طبخ می شود.
وجه مشترک غذاهای محلی رشت، مواد اولیه ای شامل بادمجان، زردچوبه، سیر، گردو، آب انار و سبزی های محلی شامل خالواش و چوچاق هستند که نظیر آن ها در هیچ کجا وجود ندارد؛ در واقع راز خوشمزگی غذاهای محلی این شهر نیز به سبزی های معطر آن می باشد.
اگر شما نیز علاقه مند به آشپزی به سبک محلی های شهر رشت هستید و یا علاقه مندید که با سفر به شهر رشت بهترین غذای محلی این شهر را تست کنید، حتما در این مقاله همراه ما باشید. در ادامه تعدادی از معروف ترین غذاهای محلی رشت را برای شما عزیزان معرفی کرده ایم.
میرزا قاسمی غذای محلی

میرزا قاسمی محبوب ترین غذای محلی رشت

اولین و اصلی ترین غذای محلی استان گیلان و شهر رشت، میرزا قاسمی می باشد. شاید نام این غذا کمی جالب به نظر برسد، اما گفته می شود که این غذا برای اولین بار توسط توسط محمد قاسم خان در زمان حکومت قاجار برای حاکم رشت سرو شده است و نام این غذا نیز از نام او گرفته شده است.
تهیه یک میرزا قاسمی خوشمزه کار چندان سختی نیست و شما در هر کجا که باشید می توانید به راحتی آن را آماده کنید؛ ضمن اینکه خالی از لطف نیست اشاره کنیم میرزا قاسمی برای افرادی که گیاه خوار هستند نیز بسیار مناسب می باشد چراکه تمامی مواد اولیه آن گیاهی است و هیچ گوشتی در ترکیب این غذای محلی رشت وجود ندارد.
برای تهیه این غذای خوشمزه به بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ و ادویه جات مختلف نیاز می باشد. این غذا در شهر رشت همراه با کته شمالی سرو می شود اما در برخی دیگر از شهرهای کشور، میرزا قاسمی را با نان میل می کنند.


دستور پخت میرزا قاسمی

دستور تهیه میرزا قاسمی اینگونه است که بادمجان های کبابی و کوبیده شده به ترکیب سیر تفت داده شده همراه با گوجه اضافه می شوند. در پایان نیز پس از اضافه کردن ادویه های دلخواه تخم مرغ ها به آن اضافه می گردد. برای اینکه در نهایت ترکیب یکدستی ایجاد شود، بهتر است مواد اولیه را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. برای تزئین از یک عدد نیمرو نیز می توان بر روی این غذا با طعم دلپذیر استفاده کنید.
اگر طعم بادمجان کبابی را دوست ندارید، می توانید بادمجان ها را آبپز کنید اما طعم اصیل و واقعی میرزا قاسمی با بادمجان های کبابی است.

کباب ترش

کباب ترش و جوجه ترش از غذاهای محلی رشت

از غذاهای اصیل و شناخته شده ترین غذای محلی رشت، کباب ترش و جوجه ترش می باشد. اگر به استان گیلان سفر کرده باشید و به رستوران های این شهر رفته باشید، حتما می دانید که این غذا بخش جدایی ناپذیر منوی رستوران های شهر رشت است که به دلیل طعم بی نظیر، طرفداران زیادی دارد.


دستور تبخ کباب ترش و جوجه ترش
برای تهیه کباب ترش و جوجه ترش، از گوشت گوسفند، گوشت گوساله و یا گوشت مرغ استفاده می کنند؛ به طوری که ابتدا آن را در سس مخصوص می خوابانند. سس مخصوص این غذا شامل پیاز، گردوی خرد شده، رب انار، سیر، سبزی محلی چوچاق و آب انار می باشد.
اگر مایلید که کباب ترش و جوجه ترش خوشمزه را در خانه خود طبخ کنید، ابتدا لازم است که گوشت را در سس مخصوص بخوابانید و اجازه دهد گوشت به طور کامل طعم سس را به خود بگیرد. در پایان پس از مزه دار شدن می توانید گوشت های طعم دار شده را به سیخ بکشید و کباب کنید. این غذای محلی و خوشمزه رشت معمولا در کنار برنج کته میل می شود

 

باقلاقاتق غذای محلی رشت

باقلاقاتق از غذاهای محلی رشت

از دیگر غذاهای خوشمزه و محلی رشت که مردم گیلان آن را بسیار خوشمزه درست می کنند و آن را بسیار دوست دارند، باقلاقاتق است. در زبان محلی باقلا به معنای باقلای سفید و قاتق به معنای خورش و خوراک می باشد.

دستور پخت باقلا قاتق

برای تهیه باقلا قاتق به مواد اولیه ای شامل تخم مرغ، شوید و باقلای رشتی نیاز می باشد؛ به طوری که ابتدا سیر را به همراه کره تفت می دهند و پس از بلند شدن عطر سیر، پاچ باقلا را به آن اضافه می کنند. در مرحله بعدی شوید خشک به همراه زردچوبه، نمک و ادویه به آن اضافه می شود. به ترکیب یکدست ایجاد شده به اندازه دو بند انگشت آب، بالاتر از سطح مواد اضافه می شود. در پایان نیز درب قابلمه را می گذارند تا در مدت زمان لازم مواد خورش جا بیافتد.
معمولا باقلا قاتق را به صورت کم آب همراه با ماهی شور، سیر تازه، اشپل ماهی و برنج کته سرو می کنند. البته استفاده از آن در کنار دیگر ماهی ها همچون ماهی کولی نیز طرفداران زیادی دارد.
آوازه طعم جذاب و بسیار خوشمزه باقلاقاتق در تمامی شهرهای ایران پیچیده است و این غذا در اغلب شهرهای شمالی کشور نیز پخته می شود.

غذای گیلانی

غذای محلی رشت :پلا سر تره

از دیگر غذاهای محلی رشت که در استان مازندران نیز با نام تربیچ شناخته می شود، پلا سر تره است. برای تهیه این غذای خوشمزه به مواد اولیه شامل تخم مرغ، سبزیجات معطر، گوجه فرنگی، پیاز و سیر نیاز می باشد. در کنار پلاسر تره از برنج، ماست، نان، کباب مرغ و یا ماهی استفاده می کنند تا بتوان نهایت لذت را از طهم آن ببرند.
آموزش پخت پلاسرتره
برای تهیه پلا سر تره ابتدا یک و نیم لیوان آب را در داخل قابلمه می ریزند و سپس سبزی خرد شده که شامل گشنیز، جعفری، اسفناج، تره، ترشک و برگ گزنه است را به آن اضافه می کنند.
پس از جوش آمدن آب، نمک و زردچوبه را به میزان لازم به آن اضافه کرده و اجازه می دهند ترکیب ایجاد شده به مدت 40 دقیقه بپزد و اصطلاحا جا بیافتد. پس از اینکه آب داخل قابلمه کم تر شد، مقداری روغن را به مواد اضافه می کنند و آن ها را تفت می دهند. در پایان نیز تخم مرغ را در ظرفی شکسته و به خوبی هم می زنند و همراه با نمک و فلفل به ترکیب سبزی های پخته شده اضافه می کنند. پس از ده دقیقه پلاسر تره آماده سرو می باشد.

سخن آخر پیرامون بهترین غذاهی محلی گیلان

استان گیلان با مرکزیت شهر رشت، در شمال کشور و در میان جنگل های سرسبز ایران قرار دارد و به دلایل مختلفی شامل گردشگری و غذاهای محلی بسیار خوش طعم، مورد توجه گردشگردان و مسافران قرار گرفته است.
غذاهای محلی شهر رشت طرفداران زیادی دارد به طوری که بسیاری این شهر را به عنوان خوشمزه ترین استان ایران نامگذاری کرده اند. علاوه بر غذاهای محلی، مسافران گیلان و رشت را با انواع دسرها و شیرینی ها نیز به یاد می آورند.بنابراین اگر قصد سفر به رشت را دارید، حتما به رستوران های این شهر بروید و طعم بی نظیر غذاهای محلی این شهر را تست کنید و یا اگر امکان سفر ندارید، حتما خودتان خوشمزه ترین غذاهای محلی رشت را طبخ کنید و از خوردن آن در کنار خانواده لذت ببرید.