غذاهای محلی اصفهان

غذاهای محلی اصفهان

انتشار:

 

هر شهری با نشانه هایی اعم از هنر، صنایع دستی، اماکن گردشگری، غذاهای محلی و ... معرف همگان است. در این مقاله قصد داریم غذاهای محلی شهر اصفهان را معرفی کنیم که هر یک دارای پیشینه ای هستند و اگر مسافر اصفهان باشید، حتما ارزش یکبار امتحان کردن را دارند.
غذاهای محلی اصفهان از تنوع بالایی برخوردار هستند؛ ضمن اینکه طعم و مزه بسیار متمایز و منحصر به فردی نیز دارند که همین موضوع سبب می شود که هر گردشگری که به این شهر سفر می کند، از سفر خود نهایت لذت را ببرد.
اغلب غذاهای محلی شهر اصفهان، یک وجه مشترک دارند و آن گوشت می باشد. به طور کلی گوشت از مواد اولیه اصلی غذاهای اصفهانی به شمار می رود. تنوع غذایی این شهر تاریخی بسیار زیاد می باشد که در ادامه قصد داریم رایج ترین آن ها را معرفی کنیم. همراه ما باشید.

آشنایی با غذاهای محلی اصفهان

هر کدام از شهرهای کشور عزیزمان دارای نشانه هایی برای خودشان می باشند که به نوعی شناسنامه آن شهرها محسوب می شوند. نشانه هایی که در بردارنده صنایع دستی تا مکان های گردشگری و غذاهای محلی یک شهر می باشد. نشانه هایی که تبدیل به نمادی از شهرهای مختلف شده است و مردم یک منطقه به این نمادها تعصب خاصی دارند.
شهر تاریخی اصفهان، علاوه بر جذابیت های تاریخی که برای گردشگردان دارد، از تنوع غذاهای سنتی و محلی بسیاری نیز برخودار می باشد. مسافرانی که به اصفهان سفر می کنند، با بهره مندی از طعم های متمایز و خوشمزه ای که در این شهرها وجود دارد، می توانند لذت سفر خود را دو چندان کنند. در ادامه قصد داریم تعدادی از معروف ترین و البته خوشمزه ترین غذاهای محلی اصفهان را همراه با دستور پخت برای شما عزیزان معرفی کنیم.


1.بریونی با بریانی از غذاهای سنتی اصفهان

شاید شنیدن نام اصفهان و غذاهای محلی این شهر، نام بریانی را به خاطر افراد آورد. بسیاری از مسافران قبل از اینکه وارد شهر اصفهان شوند، خودشان را برای خوردن بریانی خوشمزه و معروف شهر اصفهان آماده می کنند. به طور کلی کمتر کسی را پیدا می کنید که به اصفهان برود و طعم بی نظیر بریانی را امتحان نکند.
مواد اولیه مورد استفاده در بریانی و یا به عبارتی دیگر بریونی از غذاهای محلی اصفهان شامل گوشت، پیاز، روغن، دارچین، نعناع خشک، زعفران و کشک می باشد. محلی های اصفهان، این غذا را همراه با مقداری جگر سفید پخته و چرخ شده، آب گوشت، نان سنگک، ریحان و دوغ خنک سرو می کنند.
برای پخت بریانی، ابتدا جگر سفید را با یک عدد پیاز و نمک و فلفل می پزند. گوشت نیز همراه با دنبه به همراه پیاز و نمک و فلفل پخته می شود. جگر سفید پس از اتمام پخت، باید سرد شود و همراه با یک عدد پیاز چرخ شده و کنار گذاشته شود.
 به صورت مجزا گوشت پخته شده نیز همراه با دنبه و دو عدد پیاز پخته شده، چرخ می گردد. در نهایت به آن باید نمک، فلفل، زعفران و نعناع خشک اضافه کرده و مجدد آن را چرخ کرد.
در این مرحله کفگیرهای مخصوص بریانی را بر روی حرارت قرار می دهند، مقداری از آب گوشت را داخل آن می ریزند و سپس زعفران و دارچین را به آن اضافه می کنند. مقداری از گوشت چرخ کرده را در داخل آن قرار داده و با دست صاف می کنند.
بریانی آماده شده را بر روی نان سنگگ داخل بشقاب قرار می دهند. در پایان نیز این غذای خوش طعم در کنار جگر سفید، مغز گردو، خلال بادام و آبگوشت تزئین شده با کشک استفاده می شود.

بریانی از غذاهای سنتی اصفهان


2.حلیم بادمجان از غذاهای محلی شهر اصفهان

حلیم بادمجان در اغلب شهرهای ایران طرفدار دارد اما در اصل حلیم بادمجان، از غذاهای محلی اصفهان است. اصفهانی ها بر این باور هستند که یک حلیم بادمجان خوب باید کش بیاید و از نشانه های خوب پخته شدن آن، کش آمدن می باشد. به همین دلیل در پخت این غذا از گوشت گردن استفاده می شود.
مواد اولیه حلیم بادمجان شامل گوشت، بادمجان، کشک، برنج و ... می باشد که آن را با نان تازه سرو می کنند. این غذای محلی اصفهان به شیوه های متفاوتی پخته می شود.

آموزش پخت حلیم بادمجان

در یکی از شیوه های پخت این غذا، ابتدا بادمجان ها را سرخ می کنند، گوشت را با پیاز و آب کم می پزند و پس از پخت آن را به صورت ریش ریش در می آورند.
برای اینکه گوشت پس از مخلوط شدن با دیگر مواد اولیه، کش بیاید، آن را در این مرحله با دست ورز می دهند تا گوشت ها تغییر رنگ بدهد.
لوبیا، برنج و بادمجان ها باید با آب گوشت پخته شود. پس از اینکه آب این ترکیب گرفته شد و ترکیبی یکدست به دست آمد، به آن پیاز داغ و گوشت را اضافه می کنند. با اضافه کردن زعفران در این مرحله، طعم و عطر این غذای محلی خوشمزه اصفهان تکمیل می شود.
 در پایان نیز پس از اینکه مواد به خوبی با هم مخلوط شدند، کشک را به آن اضافه می کنند. اصفهانی ها این غذا را با نعنا داغ، پیاز داغ و گردوی خرد شده و کشک تزئین می کنند.

حلیم بادمجان از غذاهای محلی شهر اصفهان


3.خورش ماست اصفهانی

یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی اصفهان ، خورش ماست است. این خورش به دلیل طعم و ظاهر خاصی که دارد، با خورش های دیگر متفاوت می باشد.
در تهیه خورش ماست از گوشت گوسفندی و یا گوشت مرغ، ماست چکیده، زرده تخم مرغ، خلال پوست پرتقال، شکر، زرشک، نمک، زعفران و زردچوبه استفاده می شود. این خورش دارای رنگ زرد است و طعم آن نیز ترکیبی از شیرینی و ترشی است.
در گذشته خورش ماست یک غذای اصلی درباری بوده است و امروزه اغلب ساکنین اصفهان آن را به عنوان دسر در مهمانی های مجلل و بزرگ، جشن ها و مجالس عروسی سرو می کنند.


برای تهیه خورش ماست اصفهانی

ابتدا گوشت با پیاز و ادویه پخته می شود. خورش ماست نیز دارای بافتی کش دار است، به همین دلیل لازم است که گوشت بعد از پخته شدن حسابی کوبیده و کش دار شود.
ماست چکیده به همراه شکر بر روی حرارت قرار می گیرد و باید تا زمان جوش آمدن، هم زده شود. پس از جوش آمدن ماست، گوشت به آن اضافه می شود و همزدن مواد باید تا یکسدت شدن مخلوط ادامه پیدا کند. در نهایت نیز مغز گردو، زعفران، گلاب، خلال بادام و نمک را به آن اضافه می کنند.
محلی های اصفهان خورش ماست را سرد سرو می کنند، به همین دلیل لازم است پس از آماده شدن چندین ساعت در پخچال باشد.

خورش ماست اصفهانی


4.آش شله قلمکار از غذاهای محلی شهر اصفهان
 

آش شلعه قلمکار با اصلی ترین مواد اولیه یعنی گوشت، ماش، برنج و سبزی پخته می شود. این غذا برای اولین بار به دستور ناصرالدین شاه همراه با آداب و تشریفات ویژه ای پخته شد و در میان مردم و درباریان پخش گردید. امروزه این آش از معروف ترین آش های ایرانی به شمار می رود.
از دلایل طعم بی نظیر این آش، استفاده از سبزیجات معطر شامل تره، جعفری، گشنیز و اسفناج در ترکیب آن می باشد. البته در کنار این سبزیجات، از حبوباتی شامل نخود، لوبیا، عدس و برنج و پیاز به همراه گوشت بدون استخوان نیز استفاده می شود. ساکنین اصفهان آش شله قلمکار را به عنوان صبحانه و یا افطاری استفاده می کنند.
طبخ آش شله قلمکار با تفت پیاز به همراه گوشت در روغن آغاز می شود. برنج نیم دانه و سبزی به گوشت پخته شده و له شده اضافه می شود. در پایان حبوبات پخته شده نیز باید به این ترکیب اضافه شود. با تزئین آش شله قلمکار با نعناع داغ و کشک آماده مصرف خواهد بود.

آش شله قلمکار از غذاهای محلی شهر اصفهان

سخن آخر پیرامون غذاهای محلی اصفهان

سنت غذایی در هر کدام از شهرهای سراسر دنیا از جذابیت های توریستی به شمار می رود و بخشی از فرهنگ غنی یک شهر محسوب می شود. بنابراین استفاده از ظرفیت های غذایی دارای اهمیت بسیار بالایی است.
شهر تاریخی اصفهان نیز از این امر مستثنی نیست و جدا از جذابیت های سیاسی، فرهنگی، تاریخی و هنری، نمی توان غذاهای محلی و سنتی این شهر را نادیده گرفت. به طوری که پیشینه غذایی در این شهر، از قدمت بسیار بالایی برخوردار است و بسیار مورد توجه گردشگران ملی و بین المللی واقع شده است.
پس اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، حداقل برای یکبار هم که شده، طعم غذاهای معروف و خوشمزه این شهر را امتحان کنید یا اگر امکان سفر ندارید، حتما خودتان خوشمزه ترین غذاهای محلی اصفهان را طبخ کنید و از خوردن آن در کنار خانواده خود لذت ببرید.