غذاهای محلی شهر اردبیل

غذاهای محلی شهر اردبیل

انتشار:

 

اردبیل شهری در شمال غرب کشور و با آب و هوای کوهستانی است که مردم آن در نیمی از ایام سال، هوای سرد و بارش برف و باران را تجربه می کنند. سردسیر بودن این شهر باعث شکل گیری الگوی تغذیه ای منحصر به فرد و متناسب با اقلیم منطقه شده است به طوری که بسیاری از غذاهای محلی اردبیل همگی با اصول تغذیه در فصل سرد سازگاری دارند. در راس غذاهای محلی اردبیل می توانیم حلوای سیاه را که در زبان آذری به آن قره حالوا می گویند، نام ببریم. این غذا یک دسر مقوی محسوب می شود و سوغاتی شیرین شهر است. قورقا (گندم بوداده)، ایشلی چورک (ترکیب انواع سبزیجات یا ترکیب آرد و شکر)، کته (فطیر با سبزی ‌های محلی و گیاهان، بورانی کبابی (کدو تنبل پخته‌شده در تنور)، آش دوغ، خشیل مغان و ... از سایر غذاهای محلی اردبیل هستند که می توانیم به آها اشاره کنیم.
امروز می خواهیم سفری به شهر زیبای اردبیل داشته باشیم و شما را با 4 تا از بهترین غذاهای محلی این شهر آشنا کنیم. از شما دعوت می کنیم برای یاد گرفتن دستور پخت غذاهای محلی اردبیل، در ادامه همراه ما باشید.

معرفی غذاهای محلی شهر اردبیل

استان اردبیل به غیر از آب و هوای خوبی که دارد و همچنین جذابیت های طبیعی و تاریخی که توریست های بسیاری را مخصوصا در تابستان به سمت خود فرا می خواند، غذاهای متنوعی هم دارد که شامل غذاهای محلی و سنتی هستند. اردبیل شهر خوشمزه ترین غذاها با مردمانی مهمان نواز است که در هر فصلی از سال با آغوش باز از مهمانان استقبال می کنند.
حتما شما هم در سفر به شهر زیبای اردبیل، غذاهای محلی این شهر را امتحان کنید اما اگر هم فرصتی برای سفر نیست، می توانید با پختن غذاهای این شهر، خودتان را به صرف یک غذای خوشمزه از این شهر دعوت کنید و حس و حال خوبی در کنار خانواده تان داشته باشید.

آش دوغ از غذاهای اصلی محلی اردبیل

اولین غذای خوشمزه که اصالتا برای اردبیل است، آش دوغ می باشد. این آش را در شهرهای دیگری مثل زنجان، تبریز یا ارومیه هم با دستور پخت متفاوت می پزند اما دستور پخت اصلی آن برای اردبیل است.
آوازه آش دوغ اردبیل در کل ایران پیچیده است و اگر سفری به این شهر داشتید حتما در هوای خنک شهر آش دوغ نوش جان کنید و لذت ببرید. این آش از دوغ تازه محلی، سبزی، نخود، برنج، تخم مرغ، سیر و نمک تهیه می شود و طرز درست کردن آن هم بسیار ساده است.

مواد لازم برای پخت آش دوغ اردبیلی

نیم کیلو سبزی آش پاک ‌شده (تره، گشنیز، شوید)
چهار لیتر دوغ که بهتر است ترش باشد
یک پیمانه برنج نیم‌دانه
یک پیمانه نخود
200 گرم گوشت چرخ ‌کرده
یک عدد تخم ‌مرغ
نصف پیمانه پیازچه خردشده
سير رنده‌شده
نعنا داغ
نمک به ميزان لازم
مواد اولیه فوق برای 4 نفر است و شما بسته به تعداد افراد خانواده باید مقدار مواد را تعیین کنید. یک نکته دیگر اینکه اصل آش دوغ اردبیل، گوشت چرخ کرده قلقلی دارد اما شما می توانید آن را حذف کنید.

طرز تهیه آش دوغ اردبیلی

برای تهیه آش دوغ ابتدا باید داخل یک کاسه، برنج و تخم مرغ را برای یک تا دو دقیقه هم بزنید. دوغ را داخل قابلمه بریزید و اگر می خواهید غلظت آش دوغ کمتر باشد، به اندازه یک سوم دوغ، آب به قابلمه اضافه کنید. ترکیب برنج و تخم مرغ را هم به دوغ اضافه کنید و سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید.
بلافاصله بعد از اینکه قابلمه دوغ را روی حرارت گذاشتید، باید مدام هم بزنید تا زمانی که جوش بیاید. بعد از اینکه دوغ یکی دو جوش زد، سبزی آش و نخود را اضافه کنید و اجازه دهید نیم ساعت بپزد.
در یک ظرف دیگر گوشت چرخ کرده را همراه با یک پیاز رنده شده، نمک و فلفل به شکل کوفته قلقلی های کوچک آماده کنید و سپس داخل آش اضافه کنید. منتظر بمانید آش با شعله ملایم بپزد و در نهایت سیر رنده شده و نعنا داغ را اضافه کنید. آش دوغ شما آماده است، نوش جان.

نکات مهم در تهیه آش دوغ

هر چقدر که دوغ شما ترش تر باشد، آش خوشمزه تر می شود و بهتر است دوغ محلی بخرید.
می توانید برای تهیه آش دوغ از ترکیب ماست و دوغ استفاده کنید.
نعنا داغ سلیقه ای است و اگر دوست ندارید می توانید اضافه نکنید.
زمان لازم برای پخت آش دوغ حدود یک و نیم ساعت است.

 آش دوغ اردبیلی

غذای محلی اردبیل پیچاق قیمه

از خوشمزه ترین غذاهای محلی اردبیل، پیچاق قیمه است که به اسم خورشت بادام هم معروف است. پیچاق قیمه به دلیل مواد اولیه ای که دارد بسیار اشتها برانگیز است و عطر بسیاری را در فضا پخش می کند. این غذا مناسب برای مهمانی ها و مجالس است و می توانید با پخت آن از مهمانان خود پذیرایی کنید.

مواد لازم برای تهیه پیچاق قیمه

گوشت گوسفندی 350 گرم
تخم‌مرغ 3 عدد
خلال بادام خیسانده به مدت 2 ساعت یک دوم پیمانه
پیاز متوسط 3 عدد
رب گوجه ‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری
آبلیمو 1 قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
هل ساییده شده به میزان لازم
مواد لازم فوق برای تهیه پیچاق قیمه 4 نفر است و شما می توانید مقدار این مواد را با توجه به تعداد افراد، کم و زیاد کنید.

طرز تهیه پیچاق قیمه

بعد از تهیه کردن مواد اولیه پیچاق قیمه، در این بخش طرز تهیه این غذای محلی را آموزش می دهیم. ابتدا باید یک پیاز را پوست کنده و به صورت نگینی خرد کنید. پیاز خرد شده را داخل روغن تفت دهید و سپس گوشت خرد شده به صورت قیمه قیمه را به پیاز ها اضافه کنید.
بعد از اینکه رنگ گوشت عوض شد، 3 لیوان آب جوش را به آن اضافه کنید و منتظر بمانید تا نیم پز شوند. در یک ظرف دیگر، خلال بادام را در روغن با هل و زعفران تفت دهید و به خورشت اضافه کنید. 2 پیازی که باقی مانده است را خلالی کرده و در روغن سرخ کنید، پیاز سرخ شده را با رب گوجه تفت دهید و سپس به خورشت اضافه کنید.
بعد از تمام شدن پخت پیچاق قیمه، آبلیمو را اضافه کنید و در نهایت، تخم مرغ ها را در یک ظرف شکسته و داخل خورشت بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا تخم مرغ ها به طور کامل بپزند و خورشت جا بیفتد. خورشت شما آماده است، می توانید در ظرف بکشید و نوش جان کنید.

نکات مهم در تهیه پیچاق قیمه

برای پخت خورشت پیچاق قیمه ترجیحا از گوشت گوسفندی استفاده کنید زیرا چربی این گوشت باعث لذیذ تر شدن خورشت می شود و همچنین طبع گرمی را ایجاد می کند.
نمک و آبلیمو خورشت را در مرحله آخر اضافه کنید تا گوشت سفت نشود.
برای خوش عطر شدن خورشت، زعفران به اندازه لازم استفاده کنید.

طرز تهیه پیچاق قیمه

آش میوه اردبیل یا اریشته آشی

اگر می خواهید دستور پخت یک غذای اصیل اردبیلی را یاد بگیرید، اریشته آشی را به شما معرفی می کنیم. این آش به اسم آش میوه اردبیل هم شناخته می شود که آن را با انواع میوه و آلو درست می کنند. آش میوه به عنوان یک غذای محلی در آخرین شب های زمستان و چهارشنبه سوری طبخ می شود و شما هم می توانید با پخت این غذا و نوش جان کردن آن، از عطر و طعمی که دارد لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه آش میوه اردبیلی

رشته آش 350 گرم
گوشت چرخ کرده 250 گرم
زرد آلو 8 عدد
آلو 8 عدد
آلوچه 8 عدد
آلبالو یک چهارم پیمانه
گوجه سبز 8 عدد
لبو 2 عدد
پیاز متوسط 1 عدد
نخود یک سوم پیمانه
لوبیا یک سوم پیمانه
عدس یک دوم پیمانه
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذا خوری
روغن به میزان لازم
نمک به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
این میزان مواد آش میوه برای 8 تا 10 نفر است و می توانید مقدار مواد را بسته به تعداد افراد، کمتر یا بیشتر کنید.

طرز تهیه آش میوه اردبیلی

برای درست کردن آش میوه اردبیلی ابتدا باید نخود و لوبیا را 24 ساعت خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. آلوها را هم به مدت 3 ساعت بخیسانید.
پیاز را نگینی یا خلالی خرد کرده و در روغن تفت دهید سپس ادویه و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و بعد از مدتی تفت دادن، لبو های مکعبی خرد شده را به همراه آب به مواد اضافه کنید.
بعد از اینکه لبوها نیم پز شدند، حبوبات پخته شده را به همراه میوه ها، اضافه کنید. سپس باید گوشت چرخ کرده را به خوبی ورز دهید و به شکل گلوله گلوله درست کنید. گوشت گلوله شده را در روغن سرغ کنید و سپس داخل آش بریزید.
بعد از تمام این مراحل باید اجازه دهید آش کمی جا بیافتد و نیم ساعت مانده به اتمام پخت، رشته های آشی را اضافه کنید. زمانی که آش به غلظت لازم رسید، پخت آن به پایان می رسد و آماده سرو است.

نکات مهم پخت آش میوه
در مراحل پخت آش میوه، درب قابلمه را نباید بگذارید تا رنگ آش تیره نشود.
برای آنکه گوشت داخل آش وا نرود، به خوبی ورز دهید و حتما پس از سرخ شدن، به آش اضافه کنید.

طرز تهیه آش میوه اردبیلی

باسترما پلو غذاهای محلی اردبیل

آخرین غذایی که می خواهیم به عنوان غذای محلی اردبیل معرفی کنیم، باسترما پلو است. این غذای خوشمزه در شهر آستارا بیشتر پخته می شود و شبیه به ته چین است. باسترما پلو ترکیبی از مواد گوشتی است که لای برنج قرار می گیرند و به این غذا، پلو دفن شده هم می گویند.
شما می توانید باسترما پلو را با گوشت مرغ، گوشت قرمز مخصوصا گوشت گردن یا با گوشت اردک درست کنید. ما در این بخش دو روش تهیه با گوشت قرمز و گوشت مرغ را آموزش می دهیم :

مواد لازم برای تهیه باسترما پلو با مرغ

سه تا چهار تکه مرغ
دو عدد پیاز متوسط
یک عدد سیب‌زمینی
دو پیمانه برنج
سه قاشق غذاخوری کره محلی
نصف لیوان زعفران دم‌کرده
نمک به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
چوب دارچین به میزان لازم

طرز تهیه باسترما پلو با مرغ

داخل یک قابلمه با میزان لازم آب، تکه ‌های مرغ را همراه با پیاز قاچ‌شده، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و چوب دارچین قرار دهید و به مدت نیم ساعت حرارت دهید تا مرغ آب پز شود. برنج را هم که چند ساعت قبل با کمی نمک خیس کرده اید، به روش آبکشی بپزید.
کف یک قابلمه که حتما باید نچسب باشد، مقداری روغن و زعفران بریزید و مرغ های نیم پز را بچینید. می توانید در فضای خالی میان تکه های مرغ، حلقه های سیب زمینی را بگذارید.
در لایه بعدی، مقداری زعفران اضافه کنید و نصف برنج را با زعفران مخلوط کنید. برنج زعفرانی را روی تکه های مرغ بریزید و با پشت قاشق فشرده کنید سپس بقیه برنج سفید را روی برنج زعفرانی اضافه کنید.
برای خوش طعم تر شدن غذا می توانید لابه لای برنج، پیاز کاراملی و پودر دارچین اضافه کنید. بعد از این مراحل، کره محلی را به ترکیب برنج و مرغ اضافه کنید و روی قابلمه دم کنی بگذارید. حدود یک ساعت اجازه دهید تا غذای خوشمزه شما با عطر کره محلی و زغفران، بپزد.

مواد لازم برای تهیه باسترما پلو با گوشت


300گرم گوشت قرمز
نصف پیمانه مربای به
نصف پیمانه مربای ازگیل
یک پیمانه گردوی خرد شده
دو عدد پیاز متوسط
یک عدد سیب ‌زمینی
دو پیمانه برنج ایرانی
دو قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده
نمک به میزان لازم

طرز تهیه باسترما پلو با گوشت

برای تهیه باسترما پلو با گوشت، گوشت قرمز خورشتی را همراه با یک عدد پیاز و آب داخل قابلمه بریزید تا آب پز شود. یک پیاز دیگر را نگینی خرد کرده و سرخ کنید و سپس گوشت پخته شده را به همراه دو قاشق زعفران، نصف پیمانه مربای به، نصف پیمانه مربای ازگیل و یک پیمانه گردوی خردشده به ترکیب اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید.
در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و سیب زمینی های حلقه شده را ته آن بچینید و سپس کمی زعفران اضافه کنید. روی سیب زمینی، برنج آبکش شده را بریزید و حالا مایع گوشتی را قرار دهید، باقی مانده برنج را هم روی گوشت بریزید و با پشت قاشق سطح آن را صاف و فشرده کنید. در پایان چند تکه کره را روی آن بگذارید و دمکنی قرار دهید تا دم بکشد.

طرز تهیه باسترما پلو با گوشت

سخن پایانی

در این صفحه شما را با 4 غذای خوشمزه و محلی شهر اردبیل آشنا کردیم و دستور پخت هر یک از غذاهای معرفی شده نیز آموزش داده شد. امیدواریم که از مطالب ارائه شده استفاده کافی را برده باشید. شما می توانید در مطالب دیگری از سایت ما، دستور تهیه غذاهای محلی سایر شهر ها را هم یاد بگیرید.