غذاهای محلی کرمان

غذاهای محلی کرمان

انتشار:


کرمان یکی از پنج شهر تاریخی کشور ایران است که در جنوب شرقی کشور قرار گرفته است و به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی و کویری، از بهترین مقاصد گردشگری ایران محسوب می شود. تجربه آرامش و سکوت کویر در کنار جاذبه های تاریحی و کویری شهر کرمان، بی شک سفری به یاد ماندنی را در ذهن شما رقم خواهد زد. اما این تجربه با امتحان کردن غذاهای محلی کرمان تکمیل تر می شود.
غذاهای محلی استان کرمان بسیار متنوع هستند و انواع غذاها شامل خورش، آش، آبگوشت، پلو و ... را شامل می شوند. در اغلب غذاهای کرمانی از زیره که معروف ترین ادویه این استان است، استفاده می شود. البته لازم است این موضوع را نیز یادآور شویم که مرغوب ترین و باکیفیت ترین زیره در ایران نیز در استان کرمان به صورت خودرو رشد می کند و بومیان این شهر تاریخی از این ادویه در اغلب غذاهای محلی خود استفاده می کنند.
در صورتی که شما نیز مایل هستید از غذاهای محلی استان کرمان مطلع گردید، تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید. در کنار معرفی غذاهای محلی کرمان، دستور پخت هریک را نیز ارائه کرده ایم که با طبخ آن ها در منزل، سفری به دیار باغ شازده، ارگ بم و کویر لوت خواهید داشت.


غذاهای محلی کرمان

در اغلب غداهای محلی کرمان زیره استفاده شده است و بیشتر غذاهای بومی این استان دارای عطر و بوی زیره سیاه هستند. این شهر تاریخی دارای غذاهای محلی متنوعی است که در ادامه قصد داریم به معروف ترین آن ها بپردازیم. اگر به شهر کرمان سفر کردید، حتما این غذاها با طعم بی نظیری که دارند را امتحان کنید.


آبگوشت زیره غذای محلی کرمان

 

زیره دانه ای معطر و ضد نفخ می باشد که در دو نوع زیره سبز و زیر سیاه وجود دارد. زیره سیاه به زیره ایرانی معروف است که مرغوب ترین آن در استان کرمان رشد می کند. استفاده بومیان کرمان از زیره در غذاهای محلی به دلایل مختلفی از جمله عطر و بوی آن می باشد، ضمن اینکه زیره رفع کننده سوء هاضمه نیز هست.
آبگوشت زیره، از غذاهای محلی کرمان است که با آبگوشت های معمولی که در ایران طبخ می شود، متفاوت است. در این آبگوشت از نخود، لوبیا و سیب زمینی استفاده نمی شود و مواد اولیه اصلی تشکیل دهنده آن زیره، گوشت، پیاز، رب گوجه فرنگی به همراه نمک، فلفل، زردچوبه و در برخی موارد کمی سیر می باشد.
البته اغلب کرمانی ها برای تهیه این نوع آبگوشت از رب گوجه فرنگی استفاده نمی کنند و ترجیح می دهند که یک آبگوشت زیره اصیل کرمانی به رنگ زرد داشته باشند که رنگ و طعم ادویه را داشته باشد.

مواد اولیه آبگوشت زیره

در ابتدا به مواد لازم برای تهیه آبگوشت زیره برای چهار نفر اشاره کرده ایم:
400 گرم گوشت آبگوشتی
یک عدد پیاز (پوست کنده و نگینی خرد شده)
سه حبه سیر (پوست کنده و رنده شده)
یک قاشق سوپ خوری زیره سیاه
دو قاشق سوپ خوری رب گوجه فرنگی
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت زیره از غذاهای محلی کرمان

ابتدا گوشت آبگوشتی و پیاز نگینی خرد شده را در قابلمه بریزید و آن را بر روی حرارت متوسط قرار دهید. اجازه دهید تا چربی گوشت کمی آب شود و گوشت و پیاز با یکدیگر بر روی حرارت تفت بخورند.
پس از حدود پنج دقیقه، سیر رنده شده را به همراه پودر زیره سیاه، رب گوجه فرنگی، فلفل و زردچوبه به ترکیب داخل قابلمه اضافه کنید. تفت دادن مواد اولیه را برای دو دقیقه دیگر ادامه دهید تا ضمن از بین رفتن خامی رب گوجه، بوی سیر و ادویه ها نیز بلند شود.
در نهایت تقریبا چهار لیوان آب را در قابلمه بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش آید. در نهایت شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را ببندید تا آبگوشت برای مدت زمان سه ساعت کاملا بپزد. پس از این مرحله و با پخت کامل گوشت و کم شدن آب آبگوشت، می توانید به غذا نمک اضافه کنید و پس از پنج دقیقه آبگوشت زیره را از روی گاز بردارید.

طرز تهیه آبگوشت زیره

نکات مهم برای تهیه آبگوشت زیره

محلی های کرمان، آب آگوشت را در کاسه می کشند و آن را همراه با نان خشک محلی میل می کنند. گوشت آبگوشت زیره نیزهمانند آبگوشت های دیگر با گوشتکوب کوبیده و جداگانه مصرف می شود.
برخی از بومیان کرمان در تهیه آبگوشت زیره از مرزه خشک و یا ترخون نیز استفاده می کنند تا در نهایت آبگوشت طعم بهتری داشته باشند. برای اینکار باید سبزی های معطر پس از پخت کامل به آبگوشت اصافه شود.
در آبگوشت زیره اصیل، از رب گوجه فرنگی استفاده نمی شود.


خورش به آلو از غذاهای محلی کرمان

خورش به آلو، یک غذای محلی کرمانی است که یک خورش فصلی به شمار می رود، چراکه در تهیه آن از به استفاده می شود که میوه ای پاییزی است. برای تهیه این خورش کرمانی به گوشت ماهیچه یا مغز ران، پیاز داغ، روغن مایع، شکر، آب لیمو، زعفران، نمک و ادویه و همینطور آلوبخارا نیاز دارید.
وجود به و آلو در این غذا، منجر به طعم نهایی ملس و لذیذ این غذا می شود که در کنار برنج ترکیبی بی نظیر است. بومیان کرمان برای تهیه خورش به آلو از گوشت گوسفندی و یا گوساله استفاده می کنند، در حالی که این خورش با گوشت سفید همچون گوشت مرغ و یا بوقلمون نیز طبخ می گردد.

مواد اولیه خورش به آلو

در ابتدا به مواد لازم برای تهیه خورش به آلو برای چهار نفر اشاره کرده ایم:
500 گرم گوشت خورشتی
دو عدد پیاز متوسط (پوست کنده و نگینی خرد شده)
آب به میزان لازم
سه عدد به متوسط
150 گرم آلو بخارا
سه قاشق سوپ خوری شکر
دو قاشق سوپ خوری آبلیمو
روغن مایع، نمک، فلفل و زعفران به میزان لازم

طرز تهیه خورش به آلو از غذاهای محلی کرمان

کمی روغن را در داخل قابلمه بریزید و آن را بر روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیازهای نگینی خرد شده را در روغن بریزید و تفت دهید تا کمی سبک شود. زرچوبه را به پیاز اضافه کنید و کمکی تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود.
در این مرحله گوشت خورشتی خرد شده را به همراه فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی به پیاز اضافه کنید. مواد را به اندازه ای که رنگ گوشت تغییر کند و بوی خامی رب گرفته شود، تفت دهید.
چند لیوان آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت بر روی حرارت ملایم گاز بپزد. در همین حین، سه عدد به متوسط را پوست کنده و به صورت مکعبی خرد کنید و در مقدار کمی روغن سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند.
پس از پخت کامل گوشت، به های سرخ شده را همراه با کمی نمک به قابلمه خورش اضافه کنید. آلو، آبلیمو و شکر را در 15 دقیقه پایانی در خورش بریزید و اجازه دهید تا خورش کمی منسجم گردد.

نکات مهم برای تهیه خورش به آلو

برای خورش به آلو، به را خیلی ریز نکیند چراکه به دلیل داشتن بافت نرم، خیلی زود له می شود و ظاهر نامناسبی را ایجاد می کند.
تفت دادن به برای این است که حالت منسجمی به خود بگیرد و در خورش له نشود.
رب گوجه فرنگی اختیاری است و می توانید آن را حذف کنید.


مجور کدو از غذاهای محلی کرمان

مجور کدو، از غذاهای اصیل و بسیار خوشمزه کرمانی است که شباهت زیادی به کوکو دارد. این غذا با دستور پخت بسیار ساده با کدو، تخم مرغ، آرد گندم، پنیر سفید و شوید تهیه می شود. این غذا در مدت زمان کوتاهی آماده می شود و برای مواقعی که وقت کافی ندارید، بسیار مناسب است.
مجور کدو، غذایی گیاهی و متفاوت است که ماده اصلی تشکیل دهنده آن کدو است؛ این غذا بر خلاف دیگر کوکوها در روغن سرخ نمی شود و ضمن اینکه سرشار از کلسیم، فیبر و پروتئین است، بسیار کم کالری نیز می باشد. کدو دارای طبع خنکی است به همین دلیل مجور کدو در روزهای گرم سال مصرف می شود.

مواد اولیه مجور کدو

در ابتدا به مواد لازم برای تهیه مجور کدو برای پنج نفر اشاره کرده ایم:
500  گرم کدو سبز ( پوست کنده و رنده شده)
دو عدد تخم مرغ
چهار قاشق غذاخوری شوید خشک
دو قاشق غذاخوری آرد
دو قاشق غذاخوری روغن مایع
150 گرم پنیر سفید رنده شده
دو حبه سیر اختیاری
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه مجور کدو

برا تهیه مجوز کدو از غذاهای محلی کرمان ، کدو سبز رنده شده، سیر رنده شده و تخم مرغ را در کاسه ای با یکدیگر مخلوط کنید و خوب هم بزنید. آرد گندم و شوید را نیز در کاسه ای دیگر با یکدیگر مخلوط کنید و سپس آن را به ترکیب کدو، سیر و تخم مرغ اضافه کنید. حال پنیر سفید رنده شده را به همراه نمک و فلفل به مایه مجور کدو اضافه کنید و آن را خوب هم بزنید تا مایع یکدستی ایجاد شود.
حال کف سینی فر را چرب کنید و مایه مجور کدو را قاشق قاشق در سینی بریزید و آن را به شکل دلخواه فرم دهید. البته شما می توانید تمام مایع مجور کدو را نیز در سینی پخش کنید و روی آن را با قاشق صاف کنید.
در نهایت سینی فر از قبل گرم شده را در دمای 200 درجه سانتی گراد قرار دهید تا مجور کدو برای حدود نیم ساعت بپزد. در نهایت می توانید مجور کدو را همراه با نان، گوجه فرنگی و خیارشور سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه مجور کدو

استفاده از کدو سبز با پوست در این غذا منعی ندارد.
بهتر است از ظروف تفلون و یا پیرکس استفاده کنید تا مایع به ظرف نچسبد.
می توانید مجور کدو را همانند کوکو در روغن بر روی گاز نیز سرخ کنید.
به جای پنیر سفید می توانید از پنیر پارمزان نیز استفاده کنید.

تهیه مجور کدو


4.لپه پلو با زیره از غذاهای محلی کرمان

لپه پلو با زیره، یکی از غذاهای محلی کرمان است که با گوشت چرخ کرده، پیاز، برنج، لپه، زیره و رب گوجه فرنگی تهیه می شود. این غذا با عطر بسیار زیره همراه است، در صورتی که نمی خواهید عطر و بوی زیره را بسیار احساس کنید، می توانید از زیره پودر نشده استفاده کنید.
مواد اولیه لپه پلو با زیره

 مواد لازم برای تهیه لپه پلو با زیره برای چهار نفر :

یک یا دو عدد پیاز متوسط ( پوست کنده)
200 گرم گوشت چرخ کرده
سه پیمانه برنج
یک پیمانه لپه
دو تا سه قاشق غذاخوری زیره پودر نشده با نصف قاشق غذاخوری پودر زیره
یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی (اختیاری)
نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه لپه پلو با زیره از غذاهای محلی کرمان

لپه را چند ساعت قبل در آب خیس کنید. سپس اجازه دهید لپه همراه با آب بر روی حرارت متوسط گاز بپزد. در همین حین یکی از پیازها را رنده کنید و آن را همراه با نمک، فلفل و زردچوبه به گوشت چرخ کرده اضافه کرده و با یکدیگر مخلوط کنید و خوب ورز دهید. از مایه گوشتی آماده شده، کوفته ریزه هایی به اندازه فندق درست کنید و آن ها را در روغن و در درون تابه سرخ کنید.
پیاز دوم را نگینی خرد کنید و در همان تابه کمی روغن بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیاز خرد شده را در روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شود و سپس زردچوبه و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و تفت دهید. پس از اضافه کردن یک و نیم لیوان آب جوش در تایه، کوفته ریزه های سرخ شده را در تایه بچینید تا برای حدود 15 دقیقه روی حرارت ملایم گاز بپزد و آب داخل تابه تبخیر شود.
برنجی که چند ساعت با آب و نمک خیس خورده است را درون آبجوش روی حرارت متوسط رو به زیاد گاز بریزید. پس از نرم شدن دانه های برنج، لپه پخته شده را به آن اضافه کنید و سپس ترکیب برنج و لپه را آبکش کنید.
در پایان برنج، پودر زیره و کوفته ریزه ها را به صورت لایه به لایه داخل قابلمه ها قرار دهید و اجازه دهید برنج برای نیم ساعت دم بکشد.

نکات مهم برای تهیه لپه پلو با زیره

لپه پلو با زیره به صورت سنتی با کوفته ریزه درست می شود اما می توانید آن را با گوشت گوسفندی و یا مرغ نیز تهیه کنید.
کمی زعفران این غذا را خوش عطر و خوش طعم می کند.

 تهیه لپه پلو با زیره

سخن آخر پیرامون غذای محلی کرمان

در این مقاله با دستور پخت غذاهای محلی کرمان آشنا شدیم. این غذاهای محلی به دلیل طعم بسیار عالی و عطری از زیره که به همراه دارند، بسیار مورد توجه گردشگران و مسافران قرار گرفته اند.
بنابراین اگر قصد سفر به کرمان را دارید، حتما این غذاها را امتحان کنید. در صورتی که امکان سفر نیز ندارید، حتما خودتان این غذاهای خوشمزه محلی کرمان را درست کنید و در کنار خانواده از آن ها لذت ببرید.