غذاهای محلی بندرعباس

غذاهای محلی بندرعباس

انتشار:


استان زیبای هرمزگان در همسایگی با خلیج فارس قرار دارد و با توجه به شرایط آب و هوایی خاص و نزدیکی به دریا، غذاهای متنوع و رنگارنگی دارد. همچنین اغلب ادویه هایی که در این شهر برای طبخ غذاها استفاده می شوند، هندی هستند و طعم تندی دارند. مسافرت به هرمزگان و تست غذاهای خوشمزه شهر، این سفر را برای هر کسی به یادماندنی می کند مخصوصا با وجود مردمانی مهمان نواز و خونگرم که با غذاهای خوشمزه از ماهی کباب گرفته تا نان های گرم و تازه، پذیرای مهمانان هستند. اگر علاقه مند به آشنایی با غذاهای محلی بندرعباس هستید و می خواهید غذاهای این شهر را یاد بگیرید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

معرفی غذاهای محلی بندرعباس

هیچ چیز به اندازه چشیدن غذاهای محلی بندرعباس، ما را به فرهنگ غذایی این شهر نزدیک نمی کند، غذاهایی گرم، تند و تیز و معطر. از ماهی برشته و قلیه ماهی گرفته تا ته چین ماهی و میگو، هَواری (میگو و ماهی)، دو پیازه میگو و برنج دیشو. البته غذاهای سنتی این شهر فقط محدود به چند مورد معرفی شده نیست و می توانیم به چَمچَمو، گبولی، زیبون، موفلک، هزاری، بلالیت (بلالوت) و … هم اشاره کنیم.
غذاهای محلی بندرعباس در منوی بسیاری از رستوران ها آماده ارائه به مسافران و مهمانان است و شما با خوردن تک تک این غذاها از طعم آنها لذت می برید. در اینجا، دستور تهیه 4 غذای پر طرفدار گبولی، هواری، زیبون و کاتوغ را آموزش می دهیم :

گبولی غذاهای محلی بندرعباس

از غذاهای خوش عطر و طعم هرمزگان که ادویه جات زیادی در پخت آن استفاده می شود، گبولی گوشت است. این غذای خاص با برنح، گوشت و ادویه های مختلفی مثل میخک، ادویه پلویی، فلفل سیاه، لیمو عمانی و هل درست می شود البته بعضی از مردم هرمزگان با مرغ هم درست می کنند.

مواد لازم برای تهیه گبولی گوشت

برنج 4 پیمانه
نخود 4 پیمانه
گوشت گوساله یا گوسفند 400 گرم
پیاز 2 عدد
کشمش پلویی1 پیمانه
سیب زمینی 4 عدد متوسط
پودر لیمو عمانی نصف قاشق چای خوری
ادویه پلویی ۱ الی ۲ قاشق چای خوری
چوب دارچین یک تکه
پودر هل 2 قاشق چای خوری
نمک به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
میخک به میزان لازم

طرز تهیه گبولی پلو با گوشت

مرحله اول تهیه گبولی پلو با گوشت، آماده سازی مواد آن است. نخود را از 24 ساعت قبل بشویید و خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. در طول 24 ساعت چند بار هم آب آن را عوض کنید. سپس نخود را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید کمی نرم و پخته شوند و در این حین، برنج را هم با مقداری نمک خیس کنید.
مرحله بعد، نوبت تفت دادن گوشت است. 1 عدد پیاز را به شکل نگینی خرد کنید و داخل قابلمه با مقداری روغن و زردچوبه تفت دهید. بعد از طلایی شدن پیاز، گوشت خرد شده را به آن اضافه کنید و مقداری فلفل سیاه بزنید. در ادامه چند لیوان آب را با چوب دارچین اضافه کنید و منتظر باشید تا گوشت بپزد.
بعد از پخت تکه های گوشت، آنها را از داخل آب خارج کنید و آب را مجدد داخل قابلمه برگردانید. سپس به آب گوشت مقداری هل، فلفل سیاه، پودر لیمو عمانی و ادویه پلویی اضافه کنید.
آب برنج را خالی کنید و برنج را داخل آب گوشت ریخته و اجازه دهید تا نرم شود و به صورت کته دم بگذارید. در پایان مراحل پخت برنج، مقداری کره روی برنج بریزید.
مرحله بعد، سرخ کردن سیب زمینی و پیاز است. سیب زمینی را مکعبی خرد کرده و داخل تابه همراه با کمی روغن تفت دهید. در پایان پخت، مقداری نمک به سیب زمینی ها اضافه کنید و داخل یک بشقاب بریزید. سپس پیاز را به شکل خلالی خرد کرده و با مقداری زردچوبه، داخل تابه سرخ کنید.
بعد از سرخ کردن پیاز و سیب زمینی، گوشت پخته شده را ریش کنید و داخل یک تابه با مقداری روغن تفت دهید. نخود را هم با پودر لیموعمانی و نمک تفت داده و سپس کشمش را اضافه کنید تا پس از کمی حرارت دیدن، پف کند.
بعد از دم کشیدن برنج، آن را در ظرف بکشید و با نخود، پیاز داغ، گوشت، کشمش و سیب زمینی تزئین کنید. گبولی پلو شما آماده شد، می توانید به دلخواه مقداری زعفران هم اضافه کنید و اگر تمایل داشتید، کمی پودر هل و میخک روی برنج بپاشید.

طرز تهیه گبولی پلو با گوشت

زیبون غذاهای محلی بندرعباس

زیبون یکی دیگر از غذاهای محلی بندرعباس است که برای پخت این غذا از ماهی های مختلفی استفاده می شود. این غذا کمی شبیه به استانبولی است اما با این تفاوت که به جای مرغ، داخل آن ماهی ریخته می شود و ادویه جات جنوبی هم تاثیر زیادی در خوشمزه تر شدن غذا دارند.

مواد لازم برای تهیه زیبون بندرعباس

پیاز متوسط 2 عدد
ماهی 4 تکه
برنج 3 پیمانه
لیموعمانی 2 عدد
گوجه فرنگی 5 عدد
سیب زمینی 2 عدد
فلفل سبز تند به میزان لازم
نمک به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه زیبون بندرعباس

زیبون بندرعباس طرز تهیه آسانی دارد و در کمتر از یک ساعت و نیم آماده می شود. در مرحله اول، به تکه های ماهی مقداری نمک، فلفل و زردچوبه بزنید و سرخ کنید. زمانی که ماهی ها طلایی شدند آنها را از روغن خارج کنید و کنار بگذارید.
در گام بعد، دو عدد پیاز درشت را به شکل نگینی درشت خرد کنید و در روغن تفت دهید. بعد از طلایی شدن پیازها، زردچوبه را اضافه کنید.
لیمو عمانی را پوست بگیرید و هسته های آن را جدا کنید، سپس به پیاز داغ اضافه کنید تا عطر آن خارج شود.
در مرحله بعد فلفل سبز تند را خرد کنید و داخل مواد بریزید. گوجه فرنگی را پوست گرفته و رنده کنید و به مواد اضافه نمایید. در انتها هم چند عدد گوجه فرنگی حلقه حلقه ای را روی مواد بچینید.
یک قابلمه بردارید و کف آن مقداری روغن بریزید. سپس سیب زمینی ها را حلقه حلقه کنید و ته قابلمه بچینید. دو کفگیر برنج روی سیب زمینی ها بریزید و سپس از موادی که درست کرده اید، روی برنج اضافه نمایید.
سپس تکه های سرخ شده ماهی را روی مواد بچینید و دوباره برنج بریزید. لایه ها را تا زمانی که مواد تمام شوند ادامه دهید و در نهایت درب قابلمه را بگذارید تا با حرارت ملایم دم بکشد. بعد از حدود 45 دقیقه، غذای شما آماده می شود و می توانید داخل ظرف سرو ریخته و با گوجه های حلقه شده و ته دیگ سیب زمینی، تزئین کنید.

زیبون غذاهای محلی بندرعباس

هواری غذاهای محلی بندرعباس

یک غذای خاص دیگر از بندرعباس که طرفداران زیادی هم دارد، هواری است. هواری بندرعباسی با سبزیجات معطر از جمله شنبلیله، شوید، گشنیز و ادویه های مختلف درست می شود و در تهیه این غذا می توانید از انواع ماهی ها و میگو استفاده کنید.
مواد لازم برای تهیه هواری
ماهی بدون تیغ
برنج 3 پیمانه
تمر هندی یک سوم پیمانه
پیاز 1 عدد
سیر 4 حبه
گوجه فرنگی 2 عدد
گشنیز 1 لیوان
زعفران دم کرده به میزان لازم
نمک به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه هواری

برای تهیه هواری ابتدا باید ماهی را مرینت کنید. بدین منظور تمر هندی را با دو لیوان آب جوش نرم کنید و پس از عبور دادن از صافی، تکه های ماهی را به مدت یک تا دو ساعت داخل تمر هندی و در یخچال قرار دهید تا مزه دار شوند.
بعد از حدود دو ساعت، ماهی را از یخچال خارج کنید و بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس یک عدد پیاز را نگینی خرد کرده و داخل یک تابه نسبتا بزرگ و گود بریزید و همراه با روغن تفت دهید. سیر را هم پوست کنده و به پیاز اضافه نمایید تا عطر آن خارج شود.
بعد از تفت دادن سیر و پیاز، نوبت سرخ کردن ماهی های مرینت شده است. بعد از اینکه تکه های ماهی به اندازه کافی سرخ شدند، آب تمر هندی را همراه با زعفران داخل تابه بریزید و پس از تمام شدن آب تمر هندی، گشنیز را اضافه کنید و تابه را از روی شعله بردارید.
گوجه را شسته و به شکل حلقه ای برش بزنید و سپس داخل تابه با مقداری نمک سرخ کنید و کنار بگذارید. برنج را که از چند ساعت قبل با نمک خیس کرده اید، با یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. هنگام جوشیدن برنج مدام کف روی آن را بردارید و سپس آبکش کنید.
یک قابلمه بردارید و کف آن مقداری روغن بریزید و سپس ته دیگ سیب زمینی یا نان را قرار دهید. یک لایه برنج را روی ته دیگ بریزید و ماهی های سرخ شده را به همراه گوجه فرنگی سرخ شده، روی ماهی ها اضافه کنید. به همین ترتیب لایه ها را ادامه دهید تا برنج و ماهی تمام شوند.
روی شعله ملایم یک شعله پخش کن قرار دهید و قابلمه را به مدت 45 دقیقه بگذارید تا برنج به خوبی دم بکشد. در پایان برای سرو هواری، آن را در ظرف ریخته و همراه با ترشی فلفل نوش جان کنید.

نکات تهیه هواری پلو بندرعباس

اگر ماهی تیغ دار انتخاب کرده اید اول تیغ های آن را جدا کنید و سپس لا به لای برنج قرار دهید.
گشنیز در هواری پلو بندرعباسی بوی زهم ماهی را از بین می برد پس آن را حذف نکنید.
هواری پلو را می توانید به صورت کته هم درست کنید.

 تهیه هواری پلو بندرعباس

کاتوغ غذاهای محلی بندرعباس

در میان غذاهای محلی خوشمزه بندرعباس می توانیم به کاتوغ هم اشاره کنیم که یک نوع خورشت معروف جنوبی است. این خورشت با مواد اولیه پیاز، ماهی، گوجه فرنگی، سبزی و ادویه های جنوبی، طعم خاص و منحصر به فردی دارد و خیلی زود هم آماده می شود.
مواد لازم برای تهیه کاتوغ
ماهی شور سه عدد
لیمو عمانی خشک 200 گرم
سیبسه عدد متوسط
پیاز یک عدد بزرگ
رب گوجهفرنگی دو قاشق غذاخوری
زردچوبه به مقدار لازم
فلفل به مقدار لازم
ادویه جنوبی به مقدار لازم
گشنیز و شوید به مقدار لازم

طرز تهیه کاتوغ بندرعباس

در مرحله اول تهیه کاتوغ بندرعباس، ماهی شور را داخل آب قرار دهید تا نمک اضافی آن گرفته شود. بعد از آبکشی ماهی، آن را با مقدار زیادی پیاز سرخ کنید و در حین سرخ شدن، ادویه جات شامل فلفل، ادویه جنوبی و زردچوبه را اضافه نمایید.
در مرحله بعد سیب زمینی هایی که از قبل سرخ کرده اید را روی ماهی های سرخ شده اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس لیموعمانی خشک را که یک ساعت خیسانده اید، روی مواد اضافه کنید و اجازه دهید مواد داخل تابه به آرامی بپزد. بعد از پخت، رب، گشنیز و شوید را هم برای خوش عطر و رنگ شدن به ماهی اضافه نمایید تا کاتوغ به خوبی جا بیفتد. بعد از حدود نیم ساعت، کاتوغ شما آماده است، نوش جان.

تهیه کاتوغ بندرعباس

سخن پایانی
در این صفحه دستور پخت 4 مورد از غذاهای محلی بندرعباس را به شما آموزش دادیم و می توانید با آموزش های ارائه شده، غذاهای خوشمزه درست کرده و نوش جان کنید. اگر دوست داشتید، در مطالب دیگری از وب سایت، غذاهای محلی شهرهای دیگر کشورمان مثل اردبیل، ارومیه، بوشهر، بجنورد و ... را هم معرفی کرده ایم که با مطالعه این مطالب، درست کردن غذاهای بیشتری را یاد می گیرید.