غذاهای محلی بجنورد

غذاهای محلی بجنورد

انتشار:


یکی از غنی ترین فرهنگ های غذایی کشورمان مربوط به استان خراسان شمالی و شهر بجنورد است. این استان برای پخت غذاها از آداب و رسوم خاصی پیروی می کند و با وجود تنوع سبزی های مختلف که در فصل های مختلف می رویند، غذاهای آنها خوشمزه تر می شود. در شهر بجنورد مردمانی با قومیت های فارس، ترکمن، ترک، تات و کرمانج زندگی می کنند و برای همین غذاهای سنتی این شهر، خاص و منحصر به فرد هستند. در ادامه شما را با تعدادی از غذاهای محلی بجنورد آشنا می کنیم و طرز تهیه هر کدام از غذاهای معرفی شده آموزش داده خواهد شد. با ما همراه باشید.

معرفی غذاهای محلی بجنورد

بجنورد غذاهای محلی زیادی دارد که زیره تو، اُجِز، دنی، قابلی، آش یارمه، قروتو، شله ماش و ... تنها چند مورد از آنها هستند. مردم این شهر برای پخت غذا از مواد اولیه طبیعی و ادویه جات خاص استفاده می کنند به همین دلیل طعم غذاها متفاوت و خوشمزه می شود.

آش جوشواره غذاهای محلی بجنورد

آش جوشواره بجنوردی شبیه به غذای راویولی ایتالیایی است که برای تهیه آن از گوشت چرخ کرده، اسفناج و خمیر پیراشکی استفاده می شود.

مواد لازم برای تهیه آش جوشواره

گوشت چرخ شده 250 گرم
عدس پخته یک و نیم لیوان
اسفناج پخته شده یک فنجان
پیاز 2 عدد
نمک به مقدار لازم
فلفل به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم
رازیانه دو قاشق مرباخوری
تخم گشنیز دو قاشق مرباخوری
جوز هندی دو قاشق مرباخوری
خمیر پیراشکی

طرز تهیه آش جوشواره

برای تهیه آش جوشواره بجنوردی ابتدا باید داخل یک تابه مقداری روغن بریزید و زمانی که داغ شد، گوشت چرخ کرده را با نصف پیاز داخل آن تفت دهید و نمک و زردچوبه را اضافه کنید. بعد از اینکه گوشت چرخ کرده تغییر رنگ داد، کمی آب داخل آن بریزید و درب تابه را بگذارید تا بپزد.
همزمان با پخت گوشت، عدس و اسفناج را بپزید و سپس با گوشت چرخ کرده مخلوط نمایید. نیمی از ادویه ها شامل تخم گشنیز، رازیانه و جوز هندی را هم همراه با نمک و فلفل، به مخلوط اضافه کنید.
اجازه دهید گوشت همراه با ادویه ها کمی حرارت ببیند و بعد از حدود 10 دقیقه، همه مواد را داخل میکسر یا غذا ساز بریزید و به خوبی له و ترکیب کنید. در این مرحله، مواد میانی آش جوشواره شما آماده است و حال باید خود جوشواره ها را درست کنید.
برای درست کردن جوشواره، خمیر را به شکل لواش نازک باز کنید و قالب بزنید. از مواد به اندازه لازم بردارید و داخل خمیر را پر کنید. با یک خمیر دیگر نیز روی آن را بپوشانید و سپس با استفاده از چنگال، دور خمیر را چین بیاندازید.
بعد از درست کردن تمام جوشواره ها، یک قابلمه را بردارید و داخل آن را پر از آب کنید. حال قابلمه را روی شعله قرار دهید تا بجوشد و جوشواره ها را داخل آن بریزید. جوشواره ها نباید بیش از حد پخته شوند چون له می شوند. آنها را بعد از پخت داخل آبکش بریزید و در گوشه ای بگذارید.
مابقی پیاز و اسفناج خرد شده را ترکیب کنید و داخل یک قابلمه بریزید. ترکیب را خوب تفت دهید و سپس یک لیوان آب بریزید تا اسفناج به خوبی بپزد. در قدم بعدی، جوشواره های پخته شده را داخل آن بریزید و زمانی که یکی دو جوش خورد، غذای خوشمزه و خاص شما آماده است، در ظرف دلخواه سرو کرده و نوش جان کنید.

تهیه آش جوشواره

قروتو غذاهای محلی بجنورد

قروتو یک غذای محلی بجنورد محسوب می شود که کالری پایین دارد و به دلیل سبک بودن، مناسب برای وعده شام است. می توانید با یاد گرفتن طرز تهیه قروتو بجنوردی، آن را به برنامه غذایی خود اضافه کرده و هر چند وقت یکبار درست کنید.
مواد لازم برای تهیه قروتو
پیاز متوسط یک عدد
کشک 250 گرم
ماست 250 گرم
مغز گردوی خرد شده 50 گرم
سبزی خرد شده شامل تره، جعفری و ترخون 150 گرم
روغن حیوانی یا کره 50 گرم
نعنا خشک یک قاشق غذاخوری
شیرین بیان یک قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه قروتو

برای شروع آماده کردن قروتو، ابتدا 250 گرم ماست را به خوبی هم بزنید تا کمی شل شود اگر از ماست ترش استفاده کنید، غذای شما خوشمزه تر می شود. بعد از شل شدن ماست، کشک را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا مخلوط یکدستی به دست آید.
در مرحله بعد، دو لیوان آب را به ترکیب ماست و کشک اضافه کنید و ظرف را کنار بگذارید. حالا یک قابلمه بردارید و روغن یا کره را داخل آن داغ کنید و پیازهای خرد شده را سرخ کنید. وقتی پیاز طلایی شد، نعنا خشک و زردچوبه را به آن اضافه کنید و هم بزنید.
بعد از چند دقیقه، سبزی خرد شده را به آن اضافه کنید و به مقدار کم تفت دهید سپس مغز گردو، شیرین بیان و نمک را بریزید.
در انتها مخلوط ماست و کشک را هم به ترکیب داخل قابلمه اضافه کنید و خوب هم بزنید. قروتو با ماست تهیه می شود بنابراین باید دائما هم بزنید تا نبرد. بعد از دیدن اولین جوش غذا، به مدت 10 دقیقه دیگر صبر کنید تا کشک هم بپزد و آماده سرو شود.

طرز تهیه قروتو

قابلی پلو غذاهای محلی بجنورد

قابلی پلو یک پلو برای بجنورد است که در هوای سرد و فصول سرما تهیه می شود. این پلوی خوشمزه محلی با گوشت چرخ کرده، خرما، لوبیا چیتی، برنج، خرما و دیگر مواد اولیه درست می شود.
مواد لازم برای تهیه قابلی پلو
گوشت گوسفند یا گوساله خرد شده 500 گرم
خلال پسته و بادام خیس خورده 200 گرم
شکر برای هویج 200 گرم
شکر برای کارامل 100 گرم
برنج 4 پیمانه
پیاز بزرگ یک عدد
هویج 5 عدد
کشمش 1 پیمانه
زیره به میزان لازم
پودر هل به میزان لازم
نمک به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه قابلی پلو بجنورد

برای شروع درست کردن قابلی پلو بجنوردی، داخل یک تابه مقداری روغن اضافه کنید و گوشت را با پیاز تفت دهید تا آب گوشت کشیده شده و با پیاز سرخ شود. فلفل، نمک و زردچوبه را به ترکیب داخل تابه اضافه کنید و با مقداری آب بگذارید تا گوشت بپزد.
در یک تابه دیگر هویج های خلالی شده را با کمی روغن تفت دهید و کمی شکر را اضافه کنید تا با ترکیب مخلوط شود. کشمش را هم تفت دهید و بعد از چند دقیقه خلال های پسته و بادام را به کشمش اضافه کرده و تفت دهید سپس تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.
نصف پیمانه شکر را داخل یک تابه بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید و اجاز دهید ذوب شده و به رنگ قهوه ای در آید. برای ذوب شدن شکر از قاشق استفاده نکنید و منتظر بمانید تا خودش ذوب شود.
بعد از اینکه کل شکر ذوب شد، نصف پیمانه آب جوش را به آن اضافه کنید و پس از رقیق شدن، از روی حرارت بردارید. گوشت پخته شده، هویج، خلال پسته و بادام را با شربت مخلوط کنید و سپس داخل یک قابلمه، یک لایه برنج و یک لایه از مخلوط گوشت را بریزید. لایه ها را تا جایی ادامه دهید که گوشت و برنج تمام شوند و در انتها، زیره و پودر هل را روی برنج بپاشید.
برنج را روی حرارت ملایم بگذارید و به مدت 45 دقیقه صبر کنید تا پخته شود. بعد از این مدت برای سرو غذا می توانید از کشمش، خلال پسته و بادام استفاده کنید.

طرز تهیه قابلی پلو بجنورد

ساطری پلو غذاهای محلی بجنورد

ساطری پلو از غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که اصالتا برای استان خراسان شمالی می باشد. بجنوردی ها این غذا را با کوفته قلقلی آماده می کنند و طرز پخت ساده ای دارد.
مواد لازم برای تهیه ساطری پلو
برنج 3 پیمانه
گوشت چرخ کرده 300 گرم
هویج 4 عدد متوسط
پیاز 2 عدد متوسط
کشمش پلویی حدود 4 قاشق غذاخوری
جعفری 1 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
روغن به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه ساطری پلو

برای آماده کردن ساطری پلو در مرحله اول پیاز را پوست بگیرید و پس از شستن، با رنده ریز کنید. سپس آب آن را کامل بگیرید و داخل کاسه بریزید. در قدم بعد گوشت چرخ کرده را به پیاز آب گرفته شده اضافه کنید، زردچوبه، فلفل و نمک را هم بر روی گوشت بپاشید و به خوبی ورز دهید.
بعد از کمی ورز دادن گوشت با پیاز و ادویه جات، جعفری خرد شده را هم اضافه کنید و ورز دهید. روی کاسه را با سلفون بپوشانید و به مدت یک ساعت داخل یخچال قرار دهید تا گوشت استراحت کند.
در حین استراحت کردن گوشت چرخ کرده، کشمش ها را داخل کاسه بریزید و روی آنها آب گرم اضافه کنید و برای یک ساعت صبر کنید تا نرم شوند. بعد از یک ساعت، گوشت داخل یخچال را بیرون بیاورید و به اندازه یک گردو از آن را بردارید و حالت دایره ای دهید.
کل گوشت چرخ کرده را به همین شکل آماده کنید و روی سینی بچینید. تابه را روی حرارت قرار دهید و داخل آن روغن بریزید تا داغ شود. پس از داغ شدن روغن، گوشت های قلقلی شده را داخل تابه بچینید تا سرخ شوند.
در حین سرخ شدن گوشت قلقلی، با استفاده از قاشق آرام جا به جا کنید تا تمام قسمت های آن سرخ شود. بعد از سرخ شدن گوشت، تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.
یک قابلمه دیگر بردارید و تا نصف آن آب بریزید. درب قابلمه را بگذارید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا زود بجوشد. در زمان جوشیدن آب، هویج را پوست بگیرید، به صورت خلالی خرد کنید و در تابه همراه با کمی روغن تفت دهید تا نرم شوند.
برای تفت دادن هویج، حدود نصف قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه که نرم شدند، از روی حرارت بردارید. برنج را هم بشویید و به آب جوشیده شده اضافه کنید، سپس زمانی که نیم پز و کمی نرم شد آن را آبکش کنید.
یک قابلمه بردارید و کف آن مقداری روغن بریزید اگر هم دوست دارید می توانید ته دیگ نان یا سیب زمینی های ورقه ای در کف تابه بچینید.
حال مقداری از برنج را روی ته دیگ بریزید و پس از صاف کردن با قاشق، کشمش، هویج و گوشت قلقلی سرخ شده را روی برنج اضافه کنید. این لایه ها را ادامه دهید تا زمانی که مواد میانی و برنج تمام شوند.
حالا قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و به مدت 45 دقیقه صبر کنید تا پخت آن کامل شود. در نهایت ساطری پلو پخته شده را داخل قابلمه خیلی آرام با کفگیر زیر و رو کنید تا مواد با برنج مخلوط شوند، سپس ساطری پلو را در ظرف سرو بچینید و با گوشت قلقلی، هویج و کشمش تزیین کنید.

ساطری پلو

سخن پایانی
در اینجا 4 تا از غذاهای محلی بجنورد را به شما معرفی کردیم و مواد اولیه و دستور پخت هر یک از غذا ها را توضیح دادیم. شما می توانید برای آشنایی با غذاهای محلی دیگر شهرها و یاد گرفتن روش تهیه غذاهای سنتی بیشتر، به دیگر مطالب وبسایت ما سر بزنید.