غذاهای محلی ایلام

غذاهای محلی ایلام

انتشار:

 


غذاهای محلی ایلام متنوع و خوشمزه هستند، انواع خورشت های خوش عطر، آش و بقیه غذاهایی که در کنار هم فرهنگ غذایی این استان را به وجود آورده اند. اگر شما هم از پخت غذاهای تکراری خسته شده اید و یا می خواهید تنوعی به غذاهایتان بدهید، ما به شما تهیه غذاهای محلی ایلام را پیشنهاد می کنیم. در این مقاله از معرفی غذاهای محلی ایران سفری به شهر ایلام داریم تا ضمن معرفی غذاهای سنتی این شهر، دستور پخت آنها را نیز آموزش دهیم. لطفا با ما همراه باشید.


معرفی غذاهای محلی ایلام

از خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای محلی ایلام که توسط مردم این شهر پخته می شوند می توانیم به غذاهای خورشت ترهکوهی، کشکینه، ترخینه، برنج و گوشت معروف دهلران، نژی آوا، جوجگ آو، ماش آو، کشک دو، قله ماسوا، کپه، گوجه پونه، مکش، کوفته سیرابی، آبگوشت بامیه، پیچگ، بوله وله، قارچگ، پاقازه، سختی، شله امیری، پرشگه، ماسوا و ... اشاره کنیم. این غذا ها در کنار هم طعم های لذیذی را به وجود آورده اند و احتمالا شما پس از چشیدن مزه آنها بخواهید که خودتان غذاها را درست کنید.

کوفته سیرابی غذاهای محلی ایلام

در شهرهای مختلف کشورمان، کوفته با دستورهای پخت متفاوتی آماده می شود و معروف ترین آن همان کوفته تبریزی خودمان است. مردم هر استان به کوفته خود مواد اولیه متفاوتی اضافه می کنند که باعث طعم های مختلف می شود.
کوفته سیرابی برای شهر ایلام است که با سیرابی تازه درست می شود. خانم های باردار می توانند در ماه های اول بارداری با خوردن کوفته سیرابی خود را تقویت کنند زیرا این غذا برای بارداری مفید است.
مواد اولیه لازم برای تهیه سیرابی شامل سیرابی چرخکرده، آرد، روغن حیوانی، گیاهان معطر، پیاز و ادویه های محلی هستند که در بخش های بعدی بررسی می کنیم.

مواد لازم برای تهیه کوفته سیرابی

ادویه مخلوط خورشتی
تخم مرغ یک عدد
سیرابی و شیردان تمیز شده و آماده نیم کیلو
پیاز رنده شده 3 قاشق غذاخوری
پودر سوخاری 3 قاشق غذاخوری
سیر رنده شده دو حبه
زردچوبه به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
فلفل به مقدار لازم
سبزیجات معطر شامل ترخون، جعفری، مرزه و نعنا به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذا خوری
پودر دارچین به مقدار لازم
پودر گلسرخ به مقدار لازم

روش تهیه کوفته سیرابی

برای تهیه کوفته سیرابی ابتدا باید سیراب و شیردان را به خوبی تمیز کرده و چرخ کنید. سپس پیاز را رنده کنید و بعد از گرفتن آب آن، به سیراب و شیردان چرخ شده اضافه نمایید. سیر، تخم مرغ، پودر سوخاری و مقداری ادویه هم بریزید و به خوبی ورز دهید تا به خورد هم بروند.
بعد از ورز دادن مایع کوفته سیرابی، به اندازه گردو از مخلوط را بردارید و در کف دست خود گرد کنید. سیرابی گرد شده را داخل سینی بچینید و حدود نیم ساعت صبر کنید تا کوفته خودش را بگیرد.
بعد از نیم ساعت، مقداری روغن داخل تابه بریزید و پس از داغ شدن، کوفته ها را بچینید. تا زمانی که رنگ کوفته سیرابی عوض شود، آنها را سرخ کنید. بعد از سرخ شدن، غذای شما آماده است و می توانید نوش جان کنید.

نکات تهیه کوفته سیرابی

قبل از سرخ کردن کوفته سیرابی می توانید آن را داخل پودر سوخاری بغلتانید و سپس سرخ کنید تا ترد تر شود.
می توانید برای تهیه کوفته سیرابی، مخلوطی از گوشت مرغ یا گوشت گوساله با سیرابی و شیردان را به نسبت 1 به 2 ترکیب کنید.

روش تهیه کوفته سیرابی

قله ماسوا غذاهای محلی ایلام

از دیگر غذاهای محلی و خوشمزه ایلام، قله ماسوا است که بیشتر توسط عشایر این استان آماده می شود. قله ماسوا مقوی است و میان مردم ایلام محبوبیت زیادی دارد. این غذا از کله پاچه گوسفند، کشک یا دوغ، پیاز داغ و نعنا داغ تهیه شده و همراه با نان تازه محلی نوش جان می شود.

مواد لازم برای تهیه قله ماسوا

کله یک عدد همراه با چهار عدد پاچه
پیاز چهار عدد
سیر چهار الی پنج حبه
نخود نیم کوب شده یک و نیم پیمانه
برنج نیم دانه دو قاشق غذا خوری
زردچوبه به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
کشک یک شیشه بزرگ
نعنا دو قاشق غذا خوری

طرز تهیه قله ماسوا

برای آماده سازی قله ماسوا اول از همه باید کله و پاچه را خیلی خوب تمیز کنید و بعد از تمیز شدن، داخل یک قابلمه بزرگ قرار دهید و سپس نخود نیم کوب شده را اضافه کنید. در قدم بعد قابلمه را از آب پر کنید تا جایی که آب روی کله را بگیرد، بعد از آن قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.
حین پخت و جوشیدن آب، کف روی آن را مرتب بگیرید و پیاز نگینی خرد شده را همراه با زردچوبه اضافه کنید. حدود یک ساعت بعد، کله قله ماسوا نیم پز می شود که در این مرحله باید نمک را اضافه کنید.
در مرحله بعد، برنج نیم دانه شسته شده را با کشک به کله پاچه داخل قابلمه اضافه کنید و سپس درب آن را بگذارید. حال باید اجازه دهید که قله ماسوا به مدت سه الی چهار ساعت با حرارت ملایم و به آرامی بپزد.
بعد از پخت کامل قله ماسوا، در یک تابه مقداری سیر و پیاز را همراه با روغن تفت دهید و کمی زردچوبه، فلفل و نعنا اضافه کنید. نعنا نباید زیاد تفت بخورد زیرا باعث تلخی غذا می شود.
ترکیب پیاز و نعنا را داخل قابلمه بریزید و به مدت نیم ساعت دیگر صبر کنید تا بجوشد. پس از نیم ساعت، قله ماسوا شما آماده است. این غذای مقوی را می توانید در وعده های صبحانه یا ناهار نوش جان کنید.

طرز تهیه قله ماسوا

مَکش غذاهای محلی ایلام

مَکش از غذاهای ایرانی و بومی ایلام است اما در بعضی شهرهای دیگر مثل کردستان هم طبخ می شود. مواد اولیه مَکش ایلامی شامل برنج محلی، پیاز، آلوبخارا، کشمش پلویی و ... هستند و با استفاده از ادویه جات محلی، عطر و بوی اشتها آوری در غذا ایجاد می شود.

مواد لازم برای تهیه مَکش

برنج چهار پیمانه
پیاز متوسط 2 عدد
پیاز ریز چند عدد
آلو بخارا یک پیمانه
زردچوبه دو قاشق سوپ خوری
کشمش پلویی یک پیمانه
روغن چهار قاشق سوپ خوری
نمک به میزان لازم

 طرز تهیه مکش

برای تهیه مَکش ایلام ابتدا برنج را بشویید و آن را روی حرارت بگذارید. در حین پخت برنج، تابه ای را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن اضافه کنید تا داغ شود سپس پیاز را داخل روغن بریزید و تفت دهید.
بعد از سبک شدن پیاز، زردچوبه را اضافه کنید. زمانی که آب برنج به جوش آمد، پیاز تفت داده شده را داخل آن بریزید و پس از کشیده شدن آب، میان برنج را گود کرده و پیاز های ریز را داخل آن قرار دهید. سپس کشمش و آلو را هم در گوشه های برنج بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا دم بکشد.
پخت مَکش حدود 1 ساعت و نیم زمان می برد و می توانید این غذای سنتی ایلام را در وعده های ناهار و شام میل کنید. همچنین غذای مقوی برای وعده های سحر و افطاری در ماه رمضان است و تا ساعت ها شما را سیر نگه میدارد.

طرز تهیه مکش

شله امیری غذاهای محلی ایلام

شله امیری هم یک غذای سنتی از ایلام است که مردم این شهر در ماه های سرد سال می پزند. شله امیری به دلیل طبع گرمی که دارد برای گلو درد و درمان سرماخوردگی مفید است و در تهیه این غذا از ماش، برنج محلی، پیاز و روغن محلی استفاده می شود.

مواد لازم برای تهیه شله امیری

ماش یک کاسه متوسط
برنج یک کاسه متوسط
پیاز یک عدد متوسط
نمک به مقدار لازم
زردچوبه دو قاشق چای خوری
پودر فلفل سیاه یک قاشق چای خوری
روغن به مقدار لازم
آب به مقدار لازم
مواد لازم برای تزئین شله امیری
پیاز دو عدد متوسط
پودر نعنا 2 قاشق غذا خوری
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه شله امیری

برای شروع آماده کردن شله امیری، ماش را پاک کنید و بشویید سپس داخل یک قابلمه با مقدار لازم آب بریزید و بگذارید به طور کامل پخته شود. بعد از پخت ماش، قابلمه را از روی شعله بردارید و کنار بگذارید تا سرد شود. توجه داشته باشید که آب ماش را دور نریزید.
یک قابلمه بردارید و روی شعله بگذارید، برنج را که از چند ساعت قبل خیس کرده اید داخل قابلمه بریزید و مقداری نمک هم اضافه کنید. بعد از پختن برنج زمانی که هنوز خیلی نرم نشده است، ماش، پیاز سرخ شده، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و به مدت 20 تا 30 دقیقه اجازه دهید تا غذا جا بیفتد. بعد از آماده شدن شله امیری می توانید برای تزئین آن از پیاز داغ و نعنا داغ استفاده کنید. غذای شما آماده است، نوش جان.

طرز تهیه شله امیری

سخن پایانی

در این صفحه شما را با چند غذای محلی ایلام آشنا کردیم و همانطور که خواندید، غذاهای این شهر دستور پخت ساده ای دارند و با مواد اولیه ساده می توان غذاهای خوشمزه و لذیذ درست کرد و لحظات خوشی را کنار خانواده سپری کرد. شما می توانید برای یاد گرفتن و آشنایی با غذاهای محلی دیگر شهرهای کشورمان، از سایر مطالب وب سایت دیدن کنید.