پنتری چیست ؟

پنتری چیست ؟

انتشار:

 

پنتری Pantry به فضایی گفته می شود که در خانه های مدرن امروز نقش انباری را ایفا می کند. این فضا شاید در تیر رس نگاه شما نباشد اما بخشی از دکوراسیون داخلی منزل شما به شمار می آید. از همین رو شما نباید شبیه انباری های قدیمی تمامی وسایل بلا استفاده خود را در آن قرار دهید. رسیدگی به دیزاین داخلی پنتری شاید فضای کوچکی از آشپزخانه شما را در بر بگیرد اما تأثیر به سزایی در نظم دهی وسایل دم دستی شما از قبیل حبوبات و ادویه دارد. پس در یک جمله می توانیم بگویم پنتری فضایی است در داخل آشپزخانه و که برای نظم بخشیدن به مواد خوراکی به کار گرفته می شود و هر چند نظم این بخش بیشتر باشد دسترسی شما به وسایل نیز آسان تر دنبال می شود. در مقاله پیش رو سعی داریم تا شما را با این گزینه کاربردی مهم در منزل بیشتر آشنا کنیم و از کاربردهای آن برای شما بگویم. با ما همراه باشید اگر اطلاعات کافی از پنتری ندارید.

پنتری

پنتری آشپزخانه را بشناسید

پنتری با دو سبک مدرن و کلاسیک برای شما طراحی و ساخته می شود. استفاده از ام دی اف مرغوب با قفسه های آهنی، چوبی و شیشه ای اموری است که برای دیزاین این بخش از آشپزخانه می توانید از آن بهره بگیرید. از آنجایی که در زندگی های مدرن ما دیگر نمی توان همانند گذشته انباری در اختیار داشت. این محیط محل قرار گیری وسایلی که به صورت روزانه به آن نیاز نداریم و یا اصلاً جای دادن آن ها در داخل یخجال برای ما مهیا نیست را فراهم می سازد.

پنتری آشپزخانه

 مزیت های استفاده از پنتری در آشپزخانه چیست؟

ما می توانیم به هزینه بسیار مقرون به صرفه آن نسبت به ساخت کابینت اشاره داشته باشیم. این فضا را شما با ساخت چند شلف به صورت مخفی در داخل کابینت آشپزخانه خود می توانید مهیا سازید. اگر شما داخل کابینت پنتری خود را طراحی کنید به راحتی می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن به وسایل خود دسترسی پیدا کنید. عمق این فضا عموماً زیاد است و فاصله طبقات کم در نظر گرفته می شود تا فضای زیادی را اشغال نکند.
عدم نگهداری مواد خشک و تازه در کنار یک دیگر در داخل یخچال
عدم جمع شدن حشرات در وسایل خوراکی در جاهای که نمور است
دسترسی آسان به پنتری داخل آشپزخانه و عدم نیاز به رفتن به انباری های سنتی
نظم بخشی به وسایل لازم و ضروری و رسیدن به یک تغییر دکوراسیون مدرن با استفاده ازبانکه های شیشه ای

پنتری کابینت
 

عموماً از دو پنتری استفاده می شود که به پنتری کابینت و پنتری روم معروف است.
پنتری روم چیست؟
زمانی که شما با استفاده از میله و قفسه های مقاوم در فضای بیرون از یک کابینت بر فرض کنار گاز یا سینک ظرفشویی وسایل خود را به صورت مرتبط قرار می دهید صاحب پنتری روم هستید.
پنتری کابینت
وقتی قرار است وسایل از چشم همگان دور بماند و تنها خود به انباریتان دسترسی داشته باشید در زمان ساخت کابینت از پنتری بهره گرفته می شود. عموماً این قفسه ها در داخل کابینت حال در کنار گاز یا یخچال برای نگهداری مواد غذایی که مدام به آن نیاز است نیست ساخته می شود.

پنتری کابینت

چه موادی را در داخل پنتری می توانیم قرار دهیم؟

از آنجایی که برخی از وسایل و خوراکی ها را هر روز نیاز نداریم شما به راحتی می توانید آن ها را در انباری جدید خود نگهداری کنید. برای این منظور ما توصیه می کنیم از قفسه ها و شلف های که در طبقه پایین زده می شود برای نگهداری مواد غذایی سنگین مثل روغن و برنج و حتی آرد استفاده کنید و از طبقه های میانی برای حبوبات که تقریباً وزن کمتری دارد استفاده شود. در نهایت می توانید ادویه جات خود را در داخل شلف های طبقه های بالا قرار دارید.
شما به حبوبات شاید هفته ای سه بار نیاز داشته باشید و طبقه وسط نیاز شما را رفع می کند
ادویه را هر روز نیاز خواهید داشت پس بهترین فضا بخش بالای پنتری است که نیاز به خم شدن مداوم ندارد.
در نهایت برای وسایل سنگین طبقه سوم پیشنهاد می شود تا عمر مفید پنتری شما کم نشود.

چه موادی را در داخل پنتری می توانیم قرار دهیم

پنتری در کجا طراحی می شود؟

همان طور که در طی مقاله اشاره شد پنتری به انباری آشپزخانه شهرت دارد. از همین رو سعی کنید در فضاهای که قرار به دیدن شدن زیاد آن نیست این محیط طراحی و ساخته شود. برای این منظور به کسانی که دارای آشپزخانه مخفی هستند توصیه می شود پنتری را با استفاده از شلف ها و قفسه های مخصوص به صورت تو کابینتی یا بیرونی در آشپزخانه مخفی خود طراحی کنند تا آشپزخانه آن ها همیشه منظم و مرتب باشد. از سوی دیگر فضای بیشتری را برای قرار دادن ظرف و ظروف خود در داخل کابینت ها خواهید داشت.
پنتری را در آشپزخانه مخفی خود قرار دهید.
در گوشه ای ترین بخش آشپزخانه طراحی پنتری تو کابینتی دنبال شود
بهترین فضا در نزدیکی یخجال است اگر خیلی در دید نیست.

پنتری ویلایی چیست؟

 اگر در خانه های ویلایی به سر می برید بدون تردید آشپزخانه بزرگی هم در اختیار دارید. از آنجایی که همیشه رشته آشی، ماکارونی، شیشه های ترشی، ظرف های سس و سایر خوراکی های که نیاز به یخچال ندارد در آشپزخانه در لابه لای کابنیت ها سرگردان است. به شما توصیه می کنیم با ساخت پنتری در این آشپزخانه های بزرگ سبک مدرنی را از دکوراسیون داخلی به منزل خود مهمان کنید و به یک دکوراسیون ویژه و خاص نیز دست پیدا کنید. این امر را می توانید به صورت عمودی و بلند و یا به صورت کابینتی و کشویی در آشپزخانه خود فراهم سازید. برخی این روزها کشوی زیر گاز رو کار خود را برای قرار دادن ادویه هایشان در نظر می گیرند که این خود نوعی پنتری سازی است.

پنتری اتاق خواب را بشناسید
 

برخی از افراد به واکینگ کلوزت پنتری اتاق خواب هم می گویند که این واژه به درستی استفاده نمی شود؛ زیرا فارغ از اتاق خواب در خانه های ویلایی و بزرگ عموماً بخشی به عنوان انبار لباس و کفش و یا کیف مورد استفاده قرار می گیرد و با در نظرگرفتن بخشی برای اتو کشی لباس واکینگ کلوزت در نظر گرفته می شود. پس این را به یاد داشته باشید که پنتری با شکل و طرح های قفسه ای و کابینتی تنها برای اشپزخانه و خانه های ویلایی بزرگ در نظر گرفته می شود و نقش انبار مواد غذایی را به عهده دارد و اصلاً برای اتاق خواب کاربردی ندارد.

پنتری کنج

بخشی از فضای آشپزخانه به عنوان فضای مرده است که برای قرار دادن ظرف و ظروف به اندازه کافی فضا در اختیار ما قرا نمی دهد. از آنجای که این بخش ها عموماً شبیه ال در مرکز کابینت ها قرار می گیرد برای ساخت پنتری بهترین گزینه به شمار می آید. شما می توانید با استفاده از ریل های کشویی و استند های آهنی که با استفاده از یراق آلات خاص در این بخش طراحی و ساخته می شود بیشتر نظم دهی آشپزخانه خود را از همین بخش بلا استفاده به دست آورید و به یک فضا سازی بسیار عالی دست پیدا کنید. حتی شما به جای قرار دادن وسایل خوردنی می توانید این بخش را اگر در کنار سینگ ظرفشویی قرار دارد برای نگهداری مواد شوینده در نظر بگیرید. البته اگر بخشی را به عنوان اتاق شستشو در نظر نگرفته باشد این ایده می تواند برای شما بسیار کاربردی باشد.

پنتری کنج

کلام آخر پیرامون پنتری

همان طور که در طی مقاله پیش رو مطالعه کردید پنتری همان انباری های قدیمی است که ما در خانه های مادربزرگ خود شاهد آن بودیم. در گذشته به دلیل بزرگ بودن خانه ها بخشی از منزل یا حتی زیر زمین که هوای سرد تری در جریان بود به عنوان انباری در نظر گرفته می شد. از آنجایی که در خانه های مدرن و ویلایی این روزها رفت و آمد به زیر زمین از یک سو سخت و از سوی دیگر غیر ممکن است. نیاز بود تا وسیله جدید و کاربردی با طرح و ابداع جدید ساخته شود و به کار گرفته شود. برای این منظور پنتری وارد آشپزخانه های مدرن شد که به صورت روم و کابینتی در پیش روی شما قرار گرفته است. شما می توایند برای وسایلی که مدام در طی روز به آن نیاز دارید از قبیل ادویه جات از بخش رومی استفاده کنید و برای وسایل خوردنی از قبیل حبوبات که نیازی نیست هر روز به آن دسترسی داشته باشید مدل کابینتی را در نظر بگیرید. از سوی دیگر شما می توانید از فضاهای مرده در آشپزخانه نیز برای قرار دادن وسایل موردنیاز خود از قبیل مواد شوینده بهره بگیرید. این فضا می تواند در سه کنج یا قسمت مرکزی کابینت های شما واقع شده باشد که جا برای قرار دادن وسایل شما فراهم نمی آورد. امید است راهنمایی های ارائه شده به جهت آشنایی با پنتری مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و از این پس ایده ال ترین ها در قاب دکوراسیون داخلی منزل شما مخصوصاً آشپزخانه شما به تصویر کشیده شود.

نمونه پنتری ساده و کم هزینه

نمونه پنتری کم هزینه

نمونه پنتری کم جا

نمونه پنتری کمجا و شیک

پنتری رستورانی

نمونه پنتری رستورانی