طراحی اتاق مطالعه برای ایجاد فضای یادگیری بهتر

طراحی اتاق مطالعه برای ایجاد فضای یادگیری بهتر

انتشار:

 

 اتاق مطالعه محیط بسیار مهمی است که اگر به درستی دیزاین نشود شما را به هدفی که در سر دارید نمی رساند. یکی از مهم ترین پارامترهای که برای این فضا باید در نظر گرفته شود نور پردازی  است. در قدم بعد باید تم رنگی که در اتاق خواب مورد توجه قرار می گیرد به درستی انتخاب شود تا تمرکز شما از بین نرود. استفاده از وسایل و اکسسوری های مناسب که مانع از حواس پرتی شما شود و ده ها پارامتر دیگر شرط رسیدن به یک اتاق مطالعه ایده ال به شمار می آید. از همین رو در مقاله پیش رو سعی بر آن داریم تا پیرامون طراحی داخلی اتاق مطالعه به منظور رسیدن به محیطی مناسب برای یادگیری مطالبی را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم پس با ما همراه باشید.

نور پردازی اتاق مطالعه مهمترین آیتم برای طراحی

باید به شما بگویم که نور یکی از شرط های اصلی اتاق مطالعه به شمار می آید. از همین رو فارغ از بحث دکوراسیون داخلی باید به این مهم توجه داشته باشیم. همان طور که می دانید نور سفید برای مطالعه اصلا مفید نیست و بهترین نور برای این اتاق بر اساس نظر چشم پزشکان رنگ زرد است. از همین رو شما باید با استفاده از مهتابی های که نور زرد دارند و یا اگر هزینه برای شما مهم نیست با استفاده از نور پردازی های سقفی و پنل های سقفی نور پردازی های اتاق مطالعه خود را به سرانجام برسانید. این را به یاد داشته باشید که نور نباید به صورت مستقیم روی کتاب مورد مطالعه شما تابیده شود زیرا این انعکاس به چشم شما آسیب وارد می کند. از سوی دیگر به شما توصیه می کنیم از پشت سر حتما روند تابش نور را مد نظر داشته باشید. اگر اتاق مطالعه شما در نزدیکی پنجره ای قرار داشته باشد بدون تردید نور پردازی طبیعی حال و هوای بهتری را برای جلوگیری از کسل شدن در زمان مطالعه برای شما فراهم می سازد. اگر حس می کنید رفت و آمد فضای بیرون تمرکز شما را از بین می برد حتما از یک پرده کمک بگیرید.

قفسه های کتابخانه اتاق مطالعه

قفسه های اتاق مطالعه در ارتفاع کوتاه قرار دهید

 قفسه های که به عنوان کتابخانه از آن بهره می گیرید نباید بلند باشد زیرا ارتفاع زیاد آن ها راه دسترسی به کتاب ها را برای شما دشوار می کند. از همین رو بهتر است قفسه ها در دور تا دور اتاق مطالعه با یک ارتفاع استاندارد نسبت به قد شما در نظر گرفته شود و طراحی آن دنبال شود. این را به یاد داشته باشید که قفسه های کتابخانه شما برای دکوراسیون اتاق شما نیست. از همین رو بهتر است از وسایل دکوری برای دیزاین کردن اتاق مطالعه استفاده شود. قفسه های که در نزدیکی میز مطالعه قرار دارد بهتر است به گونه ای باشد که وسایل و نوشت افزار شما نیز در آن جای داده شود تا فضای روی میز مطالعه خیلی شلوغ نشود.


رنگ مناسب برای اتاق مطالعه انتخاب کنید

 رنگ اتاق مطالعه نباید به گونه ای باشد که سبب حواس پرتی شما شود. از همین رو بهتر است از رنگ های تند اصلا استفاده نشود. به عنوان مثال رنگ قرمز برای اتاق مطالعه اصلا گزینه انتخابی مناسبی نیست. دکوراتیو کردن اتاق مطالعه نقش بسیار مهمی در تمرکز و یادگیری شما دارد. پس رنگ زرد، قرمز و صورتی را اصلا استفاده نکنید. استفاده از رنگ های خنثی و سرد سبب می شود تا شما به یک آرامش نسبی دست پیدا کنید. رنگ سفید، خاکستری در کنار رنگ های ملایم آبی و سبز سبب می شود شما به آرامش دست پیدا کنید و از تنش و استرس در زمان مطالعه به دور باشید.

 نکات مهم برای طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه

پارامتر رنگ و نور از المان های اصلی برای دیزاین اتاق مطالعه محسوب می شود؛ اما برخی نکات را نباید در زمان دیزاین کردن از یاد ببرید زیرا این امور سبب تمرکز بیشتر شما می شود.

اتاق مطالعه رویایی


لوازم مطالعه را کنار هم بگذارید

 بهتر است لوازم ضروری که درزمان مطالعه به آن نیاز دارید را در نزدیکی خود قرار دارد. برای این منظور ما توصیه می کنیم از میزهای مطالعه ای که فضای قابل قبولی را برای جایگذاری وسایل شما فراهم می آورد بهره بگیرید؛ زیرا شما به راحتی می توانید نوشت افزار و لوازم تحریر خود را در نزدیکی خود داشته باشید و بدون هیچ مشکی به مطالعه بپردازید.

اتاق مطالعه بی سرو صدا
اتاق دور از سرو صدا برای مطالعه را انتخاب کنید

 اتاق باید حتما دور از سر و صدا باشد زیرا کوچک ترین صدای تمرکز شما را از بین می برد. اگر در بالای فضای نشیمن منزل خود اتاقی در اختیار دارید ما توصیه می کنیم اتاق مطالعه را به صورت مجزا در این بخش طراحی کنید. استفاده از عایق های صوتی ارزان قیمت هم سبب می شود حتی زمانی که در نزدیکی سالن پذیرایی اتاق مطالعه شما قرار دارد سرو صدا مانع از عدم تمرکز شما شود. استفاده از پتو، درز گیر برای بستن منافذ، قرار دادن کمد و کتابخانه در پشت در و پنل های دست ساز دست به دست یک دیگر می دهند تا شما مطالعه عمیقی را تجربه کنید. هر چقدر می توانید با دکوراسیون اتاق خود بازی کنید تا به هدفی که در سر به منظور از میان بر داشتن صداهای اضافه دارید دست پیدا کنید.

نشیمن اتاق مطالعه
نشیمن اضافی برای اتاق مطالعه داشته باشیم

 حتما از یک پاف جلو تختی یا یک صندلی راحتی به عنوان مثال یک کاناپه سه نفره در زمان مطالعه در اتاق مطالعه بهره بگیرید. درست است که نشستن به صورت مدام با پوزیشن مخصوص و تکیه دادن به صندلی تمرکز شما را برای دروسی که نیاز به حل تمرین دارد بیشتر می کند؛ اما برخی اوقات نیاز به مطالعه کلی به منظور رسیدن به اصل مطالب است که این امر طلب می کند قدری دراز بکشید یا در حالت نشسته راحت تری به مطالعه بپردازید از همین رو بهتر است نشیمن اضافه ای را حتما داشته باشید.این را در ذهن داشته باشید بسیار پیش می آید که ما نیاز داریم با دوستان خود درس بخوانیم که حتما نیاز به صندلی اضافی داریم


تزیین اتاق مطالعه با کمک فرزندان

 همه شما به خوبی می دانید که محیط اتاق مطالعه بعد از مدت کوتاهی برای ما کسل کننده و خسته کننده می شود. از همین رو به شما توصیه می کنیم از فرزندان خود برای دیزاین کردن این محیط یاری بگیرید. اینکه حتی یک عکس کوچک برای شما نقاشی شود و پشت در اتاق شما چسبانده شود به شما برای مطالعه انگیزه می دهد. برخی از افراد تمایل دارند نکات مهم را یاد داشت و روی دیوار وصل کنند. برای این منظور می توانید از فرزند خود بخواهید که کاغذهای که نقاشی شده است را برای شما فراهم کند تا انگیزه بیشتری را برای مطالعه به دست آورید.

تزیین اتاق مطالعه

 گل های طبیعی را برای آرامش بیشتر از یاد نبرید

استفاده از گل و گیاه به اندازه ای که سبب شلوغ نشدن اتاق مطالعه شما نشود نیز توصیه دیگر ما برای شما است. یک گلدان بزرگ را در گوشه اتاق خود حتما قرار دهید؛ زیرا وقتی ساعت ها درب اتاق شما بسته است انرژی و اکسیژن به خوبی رفت و آمد پیدا نمی کند. از همین رو گل و گیاه موجود در اتاق مطالعه تا حد زیادی در این راستا به کمک شما می آید.

 صندلی و میز مناسب برای مطالعه خریداری کنید

در قدم آخر برای دیزاین اتاق مطالعه توصیه می شود حتما از یک صندلی استاندارد با قیمت مناسب بهره گرفته شود؛ زیرا صندلی به تنهایی گزینه انتخابی ایده الی است که شما راحتی عمیقی را برای تمرکز بیشتر در زمان مطالعه تجربه کنید. از یاد نبرید که میز مطالعه استاندارد نیز دست شما را در زمان نوشتن خسته نمی کند و سبب نمی شود تا شما خیلی خمیده شوید تا به کتاب های درسی خود دسترسی پیدا کنید.

مکان کامپیوتر در اتاق مطالعه

 لب تاب خود را کجای اتاق مطالعه بگذاریم؟

اگر برای مطالعه نیاز به لب تاب و کامپیوتر خود در کنار نوشت افزار دارید. ما به شما توصیه می کنیم یا از میزهای ال بهره بگیرید یا میزی را سفارش دهید که فضا به اندازه کتاب های درسی و لب تاب شما در اختیارتان قرار دهد. میزهای ال در بخشی برای کامپیوتر شما طراحی شده است و در بخش دیگر برای قرار دادن وسایل نوشت افزار شما در نظر گرفته شده است. این امر به سلیقه و فضایی که در این اتاق در اختیار دارید بستگی دارد.

 کلام آخر پیرامون دکوراسیون اصولی اتاق مطالعه

 همان طور که در طی مقاله پیش رو مطالعه کردید برای رسیدن به یک اتاق مطالعه ایده ال در قدم اول باید از رنگ های خنثی استفاده شود. بهترین رنگ در این راستا رنگ سفید است. استفاده از نور پردازی مخفی و سقفی به صورتی که متمرکز روی یک بخش تابیده نشود آن هم با رنگ زرد پیشنهاد دیگر ما برای شما بود. استفاده از میز و صندلی استاندارد برای اتاق مطالعه ای که شما قرار است ساعت ها در آن به سر ببرید سبب می شود تا خیلی خسته و کسل نشوید. بهره گرفتن از کتابخانه ای با سایز استاندارد تمرکز شما را برای برداشتن یک کتاب از میان نمی برد. از سوی دیگر به شما توصیه می کنیم نوشت افزار خود را در نزدیکی میز مطالعه تان قرار دهید. امید است مطالب پیش رو در راستای رسیدن به یک اتاق مطالعه ایده ال مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

 

چند ایده برای دیزاین اتاق مطالعه

اتاق مطالعه سفید صورتی

اتاق مطالعه دخترانه با ترکیب رنگ سفید و صورتی

طراحی اتاق مطالعه پسرانه

طراحی اتاق مطالعه پسرانه با ترکیب رنگ های طوسی و زرد

اتاق مطالعه مدرن

نمونه طراحی اتاق مطالعه مدرن و خاص

طراحی اتاق مطالعه ساده

طراحی اتاق مطالعه ساده با قفسه های کتاب شیک و نورپردازی عالی

اتاق مطالعه سفید زرد

ایده ای برای تبدیل قسمتی از اتاق خواب به اتاق مطالعه با ترکیب رنگ سفید و زرد

اتاق مطالعه فانتزی

ایده ای که برای خونه های کوچیک می شه اتاق خواب رو تبدیل به یک اتاق مطاله فانتزی دخترانه کرد

طراحی اتاق مطالعه ماشینی

طراحی اتاق مطالعه ماشینی برای جذاب کردن محیط برای آموزش بهتر شاید پیاده سازی همچین اتاقی هزینه های مالی فروانی داشته باشد اما به فرزند شما این امکان را میدهد که اتاق مطالعه را ترک نکند