شستشوی مبل راحتی در منزل

شستشوی مبل راحتی در منزل

انتشار:

 

شستشوی مبلمان در منزل یکی از دغدغه های است که افراد با نزدیک شدن به عید نوروز با آن روبرو می شوند. این مشکل تنها مشکل خانم های خانه دار نیست زیرا کارکنان بخش های خدماتی، کارکنان هتل ها و مسافرخانه های بزرگ و یا حتی آقایانی که به تنهایی زندگی می کنند با این سؤال روبرو هستند. چگونه شستشوی مبل و نظافت آن را در منزل با کمترین هزینه به انجام برسانیم. برای این کار باید ابتدا جنس مبل خود را بشناسید و بدانید مبل شما از پارچه ای بهره گرفته است. مبلمان شما چرمی است یا پارچه ای، زیرا نحوه نظافت و شستشوی هر کدام از این ها متفاوت است. اکثر مبل ها با واژه های لاتین به اختصار نوع شستشو مواد شیمایی که به جهت نظافت باید مد نظر قرار داده شود را در لیستی بر روی مبل به صورت مخفی نصب می کنند. شما با شناخت این کلمات اختصاری می توانید نظافت بهتری را برای طول عمر بیشتر مبلمان خود دنبال کنید. در مقاله پیش رو سعی داریم از صفر تا صد نظافت و شستشو مبل ها را برای شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید تا دیگر نظافت مبل ها برای شما و خانواده تان یک دغدغه نباشد.

شستشوی مبلمان در منزل

شستشو نظافت مبل با استفاده از جارو برقی

تفاوتی نمی کند که مبل شما پارچه ای، مخملی یا چرمی است، زیرا در ابتدا باید با استفاده از جارو برقی کار تمیز کاری اولیه را به انجام برسانید. شما با کمک جارو برقی می توانید اشغال های ریز و درشت را در ابتدا جمع آوری کنید. این کار به این دلیل به انجام می رسد که مبادا زباله های نوک تیز از دید شما خارج بماند و در زمان دستمال کشی به پارچه مبل شما آسیب وارد کند و آن را پاره کند. پس از جاروکشی اولیه و کم کردن گرد و غبار به شما توصیه می کنیم از لوله های پرز گیر استفاده کنید. این سری از لوله ها از سر کوچک تری نسبت دسته جارو برقی بهره گرفته اند که تمیز کردن قسمت های رویه مبل را برای شما ساده تر به انجام می رساند. پس از نظافت رویه مبل و کوسن های همراه آن به شما استفاده از لوله باریکی که برای درزهای بین مبل ها ساخته شده است را توصیه می کنیم. با کمک این لوله به راحتی می توانید قسمت های که با کمک دست و لوله جارو برقی امکان نظافت آن برای شما فراهم نیست را نظافت کنید. پس از تمام شدن جارو کشی مبل ها و حذف تمام زباله ها و گرد و خاک روی مبل نوبت به دستمال کشی می رسد که در ادامه به آن می پردازیم.

شستشو نظافت مبل با استفاده از جارو برقی

شستشو نظافت مبل پس از جاروکشی

یکی از دلایل اصلی نظافت مبل ها و شستشو در منزل حذف کامل لکه های به جا مانده بر روی مبل است. برای این منظور راهکارهای بسیاری وجود دارد که به اختصار به آن ها اشاره ای خواهیم داشت. اگر مبل های شما پارچه ای است توصیه می کنیم با استفاده از بخار شو کار دستمال کشی را به انجام برسانید و با بخار علاوه بر نظافت به ضد عفونی کردن مبل های خود بپردازید. اگر در منزل بخار شو ندارید اصلاً نگران نباشید. شما با استفاده از یک برس نرم و آب گرم می توانید این کار را به صورت دستی به انجام برسانید. مجدد تاکید می کنیم که تنها از آب گرم به تنهایی استفاده شود. پس از دستمال کشی با توجه به جنس پارچه مبل و لکه ای که بر روی آن باقی مانده است می توانید نظافت و شستشوی آن را به انجام برسانید. برای این منظور مواد شستشو خانگی را پیشنهاد می دهیم. البته اگر مبل شما لیست مخصوص به شستشو دارد لازم است به آن توجه شود. اگر با کلمات اختصاری روی این برچسب آشنا نیستید با ما همراه باشید.

شستشو نظافت مبل پس از جاروکشی

برچسب مخصوص شستشوی مبل

برخی از مبل ها به دلیل اینکه قیمت بالاتری به نسبت سایر مبلمان دارند به جهت نظافت و شستشوی آن باید دقت بیشتری لحاظ شود. به همین دلیل کارخانه سازنده مبل فرایند شستشو مبل را به صورت یک برچسب مخصوص بر روی قسمتی که در دید نباشد می چسباند که به مشتری روش های شستشو را آموزش داده باشد. به عنوان مثال اگر حرف w به صورت اختصار بر روی برچسب نوشته شده بود یعنی استفاده از آب خالی یا بخار آب برای نظافت کافی است و از مواد شوینده برای مبل نباید استفاده شود. حرف ws به این معنی است که شما با محلول پایه آب و مواد شیمایی کار نظافت مبل را به انجام برسانید. حرف s نشان دهنده این است تمیزکاری مبل شما باید به صورت خشک و بدون هیچ گونه آب و مواد شیمیایی تنها با دستمال کشی به انجام برسد. حرف o یعنی آب استفاده شده حتما باید سرد باشد تا به بافت پارچه مبل آسیبی نرسد و سبب شل شدن آن یا به قولی وا رفتن پارچه نشود و مواد شوینده استفاده شده حتما باید ارگانیک باشند. در نهایت حرف x یعنی با برس یا جارو برقی کار نظافت در ابتدا به انجام برسد و سپس با استفاده از شامپوهای مخصوص شستشو کار شستشوی مبل به انجام شود.

برچسب مخصوص شستشوی مبل

تمیز کاری مبل چرمی و شستشوی مبل درمنزل

اگر مبل شما چرمی است حتما از فروشنده در زمان خرید بخواهید نحوه شستشوی آن را به شما آموزش دهد؛ زیرا مبل های چرمی اگر به درستی نظافت نشوند در طی گذر زمان دچار ترک خوردگی می شوند. از آنجایی که نظافت و تمیزکاری مبل چرمی بسیار ساده است شما برای نگهداری و طول عمر بیشتر آن باید نکاتی را مد نظر داشته باشید. برای شروع به شما توصیه می کنیم هیچ گاه مبل های چرمی را در مجاورت با حرارت قرار ندهید زیرا به چرم مبل آسیب وارد می شود. مورد دیگر روغن های استفاده شده برای پارچه های چرمی است. نیاز است برای هر مبل روغن مخصوص به آن را تهیه و مورد استفاده قرار داد؛ زیرا جنس چرم های مصنوعی و طبیعی با یک دیگر متفاوت است به همین خاطر روغن استفاده شده نیز تغییر می کند. اگر می خواهید نظافت و شستشوی مبل های خود را به انجام برسانید لازم است خاطر نشان کنیم که از مواد خانگی ارگانیک برای تمیز کاری مبل حتما استفاده شود. در ادامه به این مواد خانگی اشاره ای خواهیم داشت.

تمیز کاری مبل چرمی و شستشوی مبل درمنزل

مواد ارگانیک و خانگی برای شستشوی مبل در منزل

اگر مبل شما لک شده است یا قسمتی از آن با مواد قندی مثل شربت سفت شده است به شما استفاده از سرکه سفید را توصیه می کنیم. شما می توانید به نسبت مساوی سرکه و آب را با یکدیگر ترکیب کنید و بر روی قسمتی که با مواد قندی سخت شده است را پوشش دهید. پس از نرم شدن بافت پارچه با آب گرم یا آب سرد با توجه به جنس پارچه مبل خود سریع کار حذف سرکه از روی پارچه را به انجام برسانید. از آنجایی که سرکه یک ماده اسیدی است سریع بخار و جذب محیط می شود و زیاد به بافت پارچه شما آسیبی وارد نمی شود. استفاده از یک برش لیمو نیز برای لکه های روغنی کار ساز است و شما می توانید لکه های روغنی را با یک برش از لیمو نظافت کنید. البته به شما توصیه می کنیم حتما قبل از این کار از تثبیت کننده رنگ مخصوص مبل خود استفاده کنید تا خدای نکرده رنگ مبل شما آسیبی وارد نشود. استفاده از جوش شیرین نیز معجزه می کند. اگر جنس مبل شما مخملی و پارچه ای است می توانید با پاشیدن جوش شیرین یا نمک بر روی کار جلاء دادن به بافت پارچه را صورت دهید. برای براقیت بیشتر مبل باید یک ساعت زمان دهید و سپس به جارو کشی اقدام کنید.

مواد ارگانیک و خانگی برای شستشوی مبل در منزل

دسته ها وپایه های مبلمان خود را به چه صورت نظافت کنیم؟

علاوه بر پارچه رویه مبل ها به شما پیشنهاد می کنیم نظافت دسته و پایه مبل را نیز از قلم نیندازید. اگر دست مبل شما چوبی است از روغن مخصوص چوب و اگر فلزی است از مواد مخصوص برای جلا دادن به فلز می توانید استفاده کنید. این امر سبب درخشش بیشتر دست ها و پایه های مبلمان شما می شود. البته این را به خاطر داشته باشید که مواد روغنی به سطح رویه مبل شما نفوذ پیدا نکند، زیرا سبب ایجاد یک لکه روغنی روی پارچه می شود که نظافت آن خود برای شما بسیار زمان بر است. یک سری از قسمت های از مبل در تیر رس نگاه شما نیست به همین خاطر بیشتر اوقات کار نظافت آن را به انجام نمی رساند. به شما توصیه می کنیم که مبل های با پایه بلند انتخاب کنید تا نظافت سطح زیرین آن نیز به سادگی برای شما به انجام برسد؛ زیرا این قسمت ها در صورت عدم نظافت با تارهای عنکبوت در طی گذر زمان پوشیده می شود و در بلند مدت به بافت پارچه شما آسیب می زند. شما با راهکارهای ارائه شده بدون نیاز به کارکنان مخصوص مبل شویی می توانید کار نظافت و شستشوی مبلمان خود را در منزل به انجام برسانید. کافی است با کمی شناخت و حوصله این مهم را دنبال کنید. توصیه دیگر ما به شما برای نظافت مبلمان کم گرفتن از آقایان است، زیرا جابجایی و نظافت کار مبل به تنهایی برای خانم های خانه دار کار سخت و سنگینی است. امید است راهنمایی های ارائه شده به جهت یک نظافت ایده ال به شما کمک کرده باشد.

دسته ها وپایه های مبلمان خود را به چه صورت نظافت کنیم؟